biedroneczki
pszczolki
motylki
zabki
krasnale
jezyki

Przedszkole Samorządowe Nr 4 (Myślenice - Centrum)

Przedszkole Samorządowe Nr 4
(Myślenice - Centrum)
ul. Berka Joselewicza 1
32- 400 Myślenice

tel/fax: 12 272 02 55

Dzień z życia przedszkolaka

Dzień z życia przedszkolaka

W przedszkolu dzieci podlegają określonemu rytmowi dnia - rutyna i powtarzalność określonych czynności wpływają pozytywnie na rozwój dziecka. „Ramowy rozkład dnia” obowiązuje od rozpoczęcia pracy przedszkola aż do jego zamknięcia.

Dzieci przychodzą do przedszkola w różnym czasie - niektóre tuż po 6.00, inne przed 8.00 - w zależności od tego, jak pracują ich rodzice.

W tym czasie mogą bawić się same w "kącikach tematycznych" (np. w kąciku fryzjerskim, w "kuchni", w "sklepiku") lub w grupie, w zależności od własnej inwencji, ale zawsze pod czujnym okiem wychowawcy.

Śniadanie poprzedzają ćwiczenia poranne - dzieci gimnastykują się, wykonują proste ćwiczenia gimnastyczne, takie jak np. rozciąganie, skłony, wymachy.

Po zajęciach ruchowych dzieci przygotowują się do śniadania - maluchy myją wspólnie ręce w łazience i zasiadają do stołów. Starsze dzieci pełnią dyżury w czasie posiłków i pomagają w roznoszeniu zastawy i jedzenia. Śniadanie trwa około pół godziny. Dzieci w przedszkolu potrafią jeść samodzielnie, nie znaczy to jednak, że w ogóle nie potrzebują pomocy. Czasem rozleje się herbata, czasem na podłogę spadnie widelec albo łyżka, a na spodnie wyleje się zupa mleczna. Nauczycielki pomagają dzieciom przy posiłkach, w razie potrzeby przebierają ubrudzone spodnie i koszulki. Kiedy śniadanie się kończy dzieci zabierają się do zabawy i nauki.

Po śniadaniu pełne energii dzieci rozpoczynają zajęcia i zabawy edukacyjne kierowane przez nauczyciela (jest to tzw. "zintegrowana działalność edukacyjna", która jest prowadzona na podstawie przyjętej przez przedszkole podstawy programowej) na przemian z zajęciami ruchowymi. W przedszkolu dzieci uczą się przez zabawę! Do zajęć edukacyjnych należą zajęcia plastyczne, muzyczne, słuchanie opowiadań i wierszyków, omawianie historyjek obrazkowych. Aby dzieci się nie nudziły, zarówno zajęcia edukacyjne, jak i ruchowe, trwają około pół godziny.

Po zajęciach edukacyjnych, dzieci bawią się, dla przeciwwagi, w ruchu. Jeśli pogoda na to pozwala gry i zabawy sportowe odbywają się w przedszkolnym ogrodzie. Ruch na świeżym powietrzu jest niezwykle istotny dla prawidłowego rozwoju dzieci. W tym czasie przedszkolaki bawią się pod okiem nauczyciela, ale swobodnie - według własnej inwencji (co oznacza, że nie są to zajęcia kierowane przez nauczyciela).

Przed obiadem nauczyciele organizują również spacery po najbliższej okolicy, wycieczki do parku lub do lasu. Po powrocie do przedszkola, dzieci przebierają się, myją ręce i przygotowują się do obiadu.

Po zakończeniu obiadu dzieci udają się na odpoczynek poobiedni. Dla młodszych dzieci  oznacza to "leżakowanie". Czemu służy leżakowanie? Choć część dzieci za nim nie przepada, jest jednak niezbędne dla ich dobrego samopoczucia. Bez poobiedniej drzemki maluchy nie byłyby wypoczęte w dalszej części dnia. Starsze dzieci po obiedzie również odpoczywają, np. leżąc na dywanie i słuchając bajki lub wykonując wraz z nauczycielem ćwiczenia relaksacyjne. Po podwieczorku nauczycielki prowadzą z dziećmi dodatkowe zajęcia.

Są to ćwiczenia manualne, ćwiczenia graficzne. Pozostałym dzieciom nauczycielki pozwalają bawić się swobodnie (według ich własnych pomysłów) lub organizują im gry i zabawy. W tym czasie odbywają się także zajęcia dodatkowe: kółka muzyczne, teatralne, plastyczne - w zależności od rodzaju zajęć dodatkowych, jakie prowadzi przedszkole. Jest to również czas na gry dydaktyczne, ćwiczenia gramatyczne i słownikowe, powtarzanie zdobytych informacji i omawianie tego, co zdarzyło się w ciągu dnia.

Wielu rodziców odczuwa lęk przed posłaniem dziecka do przedszkola. Obawy często wynikają z tego, że jest to dla nich całkiem nowe doświadczenie. Jak przełamać lęk, jak się nie denerwować i sprawić, by te dni, które są dla dziecka tak ważne, były też dla wszystkich przyjemne?

Aby rodzice czuli się spokojni, trzeba zadbać o to, by dziecko przygotować do pójścia do przedszkola. Trzeba mu o nim jak najwięcej opowiadać, zachęcać, wyjaśnić, na czym polega pobyt tam, jakie będą atrakcje.

Każdy rodzic i dziecko powinni przyjąć do wiadomości, że przedszkole staje się ich codziennością, że chodzenie do niego będzie częścią każdego dnia i nie można z byle powodu z niego rezygnować.

Rodzice powinni wspierać dziecko w tej postawie, pokazywać, że nie wahają się i są przekonani, że w przedszkolu będzie dziecku bardzo dobrze. Nie powinni doprowadzać do sytuacji, w której wątpią w sensowność swojej decyzji. Dziecko odczuwa każde ich zachowanie i każdą emocję. Decydując się na przedszkole, trzeba być w tym konsekwentnym. Można wyjaśnić dziecku, że przedszkole jest dla niego tak samo ważne, jak dla mamy i taty praca a dla rodzeństwa szkoła.

 Rodzice często zadają sobie pytanie, dlaczego ich dziecko powinno chodzić do przedszkola.

Należy pamiętać o tym, że przedszkole to miejsce, w którym dziecko poznaje zasady funkcjonowania w społeczności. Uczy się, co to znaczy żyć wśród innych ludzi. Poznaje podstawowe zwroty grzecznościowe, zdobywa przyjaciół. Uczy się rozwiązywać swoje pierwsze problemy, łagodzić pierwsze konflikty.

Doskonałym argumentem jest nauka samodzielności, która jest dla dziecka bardzo ważna, bo potrzebna mu ona będzie w dalszym życiu, zarówno przedszkolnym, jak i szkolnym.

W przedszkolu odbywają się liczne zajęcia, podczas których dziecko bardzo wiele się uczy. Ważne jest to, że nauka odbywa się podczas zabawy pod okiem wykwalifikowanej kadry pedagogicznej.

Dzieci uczą się nawiązywania podstawowych kontaktów międzyludzkich, poznają piosenki, wyliczanki, wierszyki, doskonalą słuch muzyczny. Ćwiczą także swoje umiejętności manualne, co jest potrzebne do późniejszej nauki pisania.

Rodzice czasem mają dylemat, pozostawiając swoją pociechę w przedszkolu, zwłaszcza gdy widzą płacz czy tęsknotę malucha. Obawy są niepotrzebne. Tak jak my, dorośli, odnajdujemy się w pracy i własnym środowisku, tak dzieci z czasem odnajdują się w przedszkolu, wśród innych dzieci.

Często zdarza się sytuacja, że rodzice po powrocie dziecka z przedszkola wypytują je o to, co się tam działo, jak minął dzień, jakie były zajęcia, co jadło na obiad, z kim się bawiło, co sprawiło mu radości, a co było przykre. Równie często dzieci wcale nie chcą na te pytania odpowiadać i wtedy rodzice zaczynają się niepokoić, że skoro nie ma odzewu, to z pewnością coś złego się dzieje. Nie jest to prawdą. Dzieci najczęściej mówią tylko o tym, co jest dla nich ważne, a na co rodzice z pewnością nie zwróciliby uwagi.

Dzieci mają szczególny sposób wyrażania swoich emocji. Reagują żywo, mówią głośno, gestykulują przesadnie. Często nie umieją dostosować natężenia głosu do rzeczywistych potrzeb. Stąd ich wypowiedzi i śmiech są niezwykle głośne. Wszystko to jest naturalne i hałas dla dzieci jest też czymś innym niż dla dorosłych. W sytuacjach gdy panie w przedszkolu w czasie dużego gwaru muszę coś zakomunikować grupie lub przywołać jakieś dziecko które jest nieco dalej muszą mówić głośno, a dziecko może to odebrać jako „ krzyczenie” na nich , dobrze jest to dziecku wyjaśnić, czemu pani w przedszkolu może mówić głośniej. Tutaj trzeba rozróżnić, czy mówi głośniej (małe dziecko może nie być przyzwyczajone do podnoszenia głosu) Proszę sobie wyobrazić, że jeden nauczyciel ma pod swoją opieką minimum piętnaścioro maluchów (zwykle 25) i musi ich wszystkich upilnować. Dzieci jednak nie zawsze słuchają

Bardzo istotne jest to, by nie oszukiwać dziecka w kwestii odbierania go z przedszkola. Zazwyczaj pada z jego strony pytanie: Mamo/Tatokiedy po mnie przyjdziesz?, wtedy warto określić porę w przybliżeniu - dzieci bowiem nie znają się na zegarku - Przyjadę po obiedzie, podwieczorku.

A teraz rada praktyczna - zawsze ubieraj dziecko do przedszkola wygodnie, w ubrania nie krępujące jego ruchów. Niektóre mamy "stroją" dziewczynki, by wyglądały pięknie, jednak podczas pobytu w przedszkolu strój często przeszkadza w wielu czynnościach. Dzieci bardzo lubią bawić się na wykładzinie, do takiej zabawy najlepsze są wygodne spodnie, legginsy, getry.

W miarę możliwości ubierajmy dziecko "na cebulkę", wtedy może samo decydować o tym, czy jest mu ciepło, czy za zimno i zdjąć lub założyć jakąś część garderoby.

Pamiętać należy także o tym, jakie dziecko powinno mieć ubrania na wyjście na podwórko. Odpowiednie nakrycie głowy, obuwie, kurtka zaoszczędzą kłopotów wychowawcy, który pomaga dzieciom w ubieraniu. Jeśli jest to możliwe, kupujmy dziecku buty wsuwane, wciągane lub zapinane na rzepy. To zaoszczędzi czasu podczas przebierania.

Każdy przedszkolak powinien mieć worek/plecak z kompletem ubrań na zmianę. Czasami bowiem zdarza się, że ubranie się pobrudzi, poplami. Wychowawca powinien wtedy mieć możliwość przebrania dziecka w świeże ubrania.

Linki