biedroneczki
pszczolki
motylki
zabki
krasnale
jezyki

Przedszkole Samorządowe Nr 4 (Myślenice - Centrum)

Przedszkole Samorządowe Nr 4
(Myślenice - Centrum)
ul. Berka Joselewicza 1
32- 400 Myślenice

tel/fax: 12 272 02 55

Ogłoszenia

JĘZYK ANGIELSKI 

In the castle
 
1. Let’s make a crown. Zróbmy koronę. 
Drukujemy koronę, wycinamy, sklejamy i bawimy się w króla, królową, księżniczkę lub księcia. Dziecko decyduje kim chce być:-) Robimy z koca płaszcz króla, dodajemy berło w postaci tłuczka i bawimy się w rodzinę królewską. Możemy również przygotować tron.
 
Pytamy dziecko: 
Who are you? Kim jesteś?
I'm a queen,
I’m  a king,
I'm a prince …… Jestem królową, królem, księciem…..
 
 
2. Włączamy muzykę królewską i król przechadza się po swoim królestwie: https://www.youtube.com/watch?v=SaCheA6Njc4  a poddani się kłaniają
 
A crown - korona
A throne - tron
A scepter- berło
A king - król
A queen - królowa
A prince - książę
A princess - księżniczka
 
Wydajemy polecenia królowi, królowej, księciu, księżniczce:
 
Put on a crown- ubierz koronę
Sit on the throne - usiądź na tronie
Walk like a king- spaceruj jak król
Bow to the queen - ukłon sie królowej
Bow to the king- ukłoń się królowi
 
3. Let’s build a castle. Budujemy zamek. Wykorzystujemy krzesła, koce i budujemy zamek. Jeśli nie ma możliwości kolorujemy kartę pracy The castle.
 
Na koniec słuchamy piosenki Royal Finger Family
 
Steve and Maggie The Royal Family: https://www.youtube.com/watch?v=iKdori6E-FE&t=246s

 

 

 

The very hungry caterpillar - bardzo głodna gąsienica
 
1. pokazujemy dziecku gąsienicę, drukujemy kartę pracy.
Kolorujemy kilkoma kredkami, powtarzamy kolory. Mówimy: This is a caterpillar. To jest gąsienica
a caterpillar - gąsienica
Eyes- oczy
a nose - nos
a mouth - usta
legs -nóżki
 
2. A leaf - liść.  This is a leaf. Colour the leaf green. Pokoloruj liścia na zielono.
 
 
Jeśli mamy w domu gąsienicę zabawkę, możemy wykorzystać, jeśli nie możemy ją zrobić ze skarpetki (w miarę możliwości czasowych i chęci  Państwa instrukcja tutaj: https://kreatywnieaktywni.pl/article/22-GĄSIENICA+ ).  Jeśli nie chcą Państwo robić gąsienicy zamieniamy dziecko w Caterpillar, mówimy abracadabra you’re a caterpillar i dziecko czołga się po dywanie jak gąsienica. Jeśli jest w domu drugie dziecko robimy Caterpillar race. Wyścigi gąsienic, która pierwsza doczołga się do liścia. Jeśli mamy zrobione gąsienice, przywiązujemy sznureczek do nich i ciągniemy  z dzieckiem gąsienice po dywanie, która pierwsza dobiegnie do liścia.
 
A caterpillar- gąsienica
A leaf - liść
A race - wyścig
 
 
 
3. Caterpillar is hungry. Gąsienica jest głodna. Bawimy się w głodną gąsienicę. 
Pytamy: Are you hungry? Jesteś glodny? 
Yes - tak, odpowiada dziecko. (Jeśli odpowie ze nie jest głodne, my udajemy ze jemy)
Dziecko udaje ze je. 
What are you eating? Co jesz? 
Pytamy i pomagamy dziecku odpowiedzieć np. 
An apple - jabłko
A pear - gruszkę
Plums - śliwki
Strawberries- truskawki
A watermelon - arbuza
cupcakes - babeczki
Oranges- pomarańcze
An ice cream - loda
 
I wszystko co dziecko wymyśli
 
4. The caterpillar is fat. Gąsienica jest gruba. Udajemy ze jesteśmy grubą gąsienicą.
Zamienia się w motyla. Zamieniamy dziecko w motylka. 
Fly like a Butterfly! Lataj jak motylek. Your’re a butterfly now. Jestes motylkiem teraz. 
Dziecko lata po pokoju jak motylek.
 
 
5. Dla chętnych z Państwa bajka do obejrzenia lub odsłuchania przez dziecko The Very hungry caterpillar: https://www.youtube.com/watch?v=75NQK-Sm1YY

 

.Temat dnia 16.04.2021: Bawimy się na powietrzu

 

Echo zabawa integracyjna doskonaląca uwagę, słuch i wymowę
 
Dzieci siedzą w kręgu. rodzic  podaje jakiś wyraz np. zdrowie, a dzieci go powtarzają.
. Zamiast wyrazów można podawać dźwięk do powtórzenia lub zawęzić
kategorię np. nazwy zabawek.
 
Moje ciało – zabawa ruchowa
 
• Ćwiczenie orientacji w schemacie swojego ciała.
Dzieci swobodnie przemieszczają się po sali. Jeśli rodzic  wymieni nazwę części ciała
(dłoń – kolano – pięta – łokieć – palce rąk – nadgarstek – palce stóp), dzieci tą częścią
ciała dotykają podłogi.
 
 
                                       Temat: Rysujemy i lepimy w ogrodzie przedszkolnym
                                              – swobodna ekspresja plastyczna
 
 
Przebieg:
 
Rodzic l proponuje dzieciom wybór aktywności:
Lepienie z piasku w piaskownicy, rysowanie kredą, rysowanie patykiem na piasku, układanie
kompozycji z małych kamyków i patyczków.
Wykonane prace nauczyciel fotografuje i umieszcza na wystawie twórczości grupy.
Wrazie złej pogody dzieci moga bawić sie piaskiem kinetycznym lub wykonać proponowane zadania 

karty pracy zadania dla 4 latka do druku – Szukaj w Google | Math, Map, KidsNauczanie zdalne 2019/2020 | Przedszkole nr 5 w Pszczynie

KARTY PRACY DLA DZIECI - Przedszkole Nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi w  AugustowieALE MĄDRALE! Let's English, Angielski dla 4-latków - Tylko ! Podręczniki \  Przedszkole \ Język angielski \ Let's English Książki \ Dla młodszych  dzieci \ Edukacyjne \ Nauka języków obcych Książki \

Popołudnie:

1. „Moje ciało” – zabawa ruchowa, ćwiczenie orientacji w schemacie własnego ciała. Dziecko swobodnie maszeruje po pokoju, gdy rodzic podaje nazwę części ciała np. łokieć, kolano – dziecko tą częścią ciała dotyka podłogi.

2. Zabawa logopedyczna z piłeczką ping-pongową /lub inną lekki przedmiot/

Przetransportuj piłeczkę pingpongową (lub inny, leciutki przedmiot) z jednego miejsca na drugie, wyłącznie za pomocą oddechu (dmuchając i nadając piłce kierunek) np. od kanapy do fotela i najdalej jak umiesz.

3. "Zrób do przodu cztery kroki ..." Poruszanie się według słów rymowanki. Przeliczanie kroków.

Poruszaj się do słów rymowanki:

Zrób do przodu cztery kroki.

I rozejrzyj się na boki.

Tupnij nogą raz i dwa.

Ta zabawa nadal trwa.

Teraz w lewo jeden krok.

Przysiad i do góry skok.

Zrób do tyłu kroków trzy,

by koledze otrzeć łzy.

Klaśnij w ręce razy pięć.

Na klaskanie też nasz chęć.

Teraz obróć się dokoła I hurraaa! Zawołaj.

4. Zabawa konstrukcyjno-manipulacyjna: "Stadion sportowy"

Zbudujcie z klocków lub innych zabawek stadion sportowy. Czy wiesz, co oznaczają słowa: "trybuny", "płyta boiska", "murawa"?

5. Masażyk relaksacyjny https://youtu.be/lD8nMY3tdW4


                                                   

ĆWICZYMY CAŁE CIAŁO

 

      RANEK

Lubię się bawićzabawa wybranymi przez dziecko zabawkami, w wybranym kąciku
tematycznym
• Wyrabianie nawyku dbania o porządek w najbliższym otoczeniu.
 
Jak ćwiczy języczek ćwiczenie warg, języka, szczęki dolnej
• Usprawnianie aparatu artykulacyjnego.
Dzieci wykonują ćwiczenia demonstrowane przez rodzica 
- oblizywanie warg językiem (obrotowo w prawo, w lewo)
 
Siłacze zabawa plastyczna z masą solną (lub inną masą plastyczną)
• Rozwijanie wyczucia siły, odpowiedniej siły nacisku Rodzic przygotowuje masę solną, a dzieci odciskają w niej kamyki, muszle, dłonie.
 
                 ZAJĘCIE DYDAKTYCZNE - ROZWIJANIE MOWY I MYŚLENIA
 
Temat: Kto skacze, kto biega, kto pływa?
 
– rozmowa kierowana w oparciu o obrazki zwierząt
 
Przebieg:
 
Dzieci siedzą w półkolu na dywanie. Przed dziećmi w pudełku znajdują się obrazki. Rodzic 
rzuca do wybranego dziecka piłkę. Wybrane dziecko wyjmuje obrazek z pudełka,
demonstruje go grupie i wypowiada nazwę zwierzęcia. Dzieci określają, czy to zwierzę
świetnie biega, pływa czy skacze i uzasadniają dlaczego dobrze biega (skacze, pływa) czyli
zwracają uwagę na cechy przystosowawcze zwierząt do określonej aktywności.
 
Zawody sportowe w ogrodzie przedszkolnym:
 
Rodzic  przygotowuje papierowe medale.
- Rodzic wymienia nazwę zwierzęcia, które skacze – wszystkie dzieci podskakują. Nauczyciel
wymienia nazwę zwierzęcia, które pływa– wszystkie dzieci naśladują pływanie.
Rodzic  wymienia nazwę zwierzęcia, które biega – wszystkie dzieci biegną „w miejscu”.
 
Ruch, to zdrowie przykład zabawy w większej grupie 
 
- Nauczyciel dzieci grupę na dwa zespoły, które stają przed linią startu, w dwóch rzędach.
Oba rzędy mają takie same zadania.
1. Zadanie: który rząd szybciej przeniesie patyczki z linii startu do wiaderek na mecie
2. Zadanie: bieg z przeszkodami – przejście przez kółko hula –hop (który rząd szybciej)
3. Zadanie: który rząd celniej rzuca szyszką/woreczkiem/ piłka do celu (wiaderko, kartonowe
pudło)
Za aktywne, sprawne wykonywanie ćwiczeń, dzieci otrzymują medale.
 
Wiewiórka śmieszne Leśne Dzikie Zwierzęta Biegające Stojące I Skaczące  Wiewiórki Kolekcja Sztuki | Premium Wektor
IDZIEMY DO ZOO ☺Wspomnienia - Animal ParkSniezne Pantery W Chorzowskim Zoo - artykuły | Dziennik ZachodniKlasa 6a Termin wykonania zadania: do 9 czerwca 2020r. Temat lekcji:  Przegląd i znaczenie ssaków. (temat i cele lekcji zapisujKOT PIES KURA KOGUT KACZKA INDYK KOŃ KROWAkarta pracy - to co lata, pływa, pełza i biegaWpisy - Pakuj PlecakJak odstraszyć koty? Skuteczne odstraszanie kotów.KOT PIES KURA KOGUT KACZKA INDYK KOŃ KROWAMEDAL prezent na DZIEŃ CHŁOPAKA KOBIET Z IMIENIEM 8498697163 - Allegro.pl
 
 
 
 
Propozycje zabaw popołudniowych 15.04.2021
 
Rymowanka - pokazywanka ,,Jedna głowa i dwie nogi’’- dziecko pokazuje wymieniane części ciała

I. Jedną głowę ,jeden nosek, jedną buzię mam
I dwie ręce i dwie nogi, maszeruję sam
Tup- 3 x

 

II. Mam dwa oczka i dwa uszka, dwa kolanka mam
Jedną szyję ,jeden brzuszek i na brzuszku gram
Bam- 3x

 

III. Jedno czoło , jedną brodę, jedne plecki mam
Dużo włosów , dużo zębów
I języczek mam
La- 3x

Ćwiczenia w liczeniu

1. Policz produkty umieszczone w pętlach.Czego jest najmniej, czego jest najwięcej?Co powinieneś jeść, a co unikać? - praca z obrazkiem (s.5).

 

2. Policz kredki w każdym kolorze. W polach przy zdjęciach kredek narysuj odpowiednią liczbę kropek (s.10).

 

Rączka pracuje - Dokończ kolorować gąsienicę wg wzoru (s.11).

 

Miłej zabawy!

10
5
11

 

Temat dnia 14.04.2021: Śmiech, to zdrowie

1. „Powtórz, to co mówię ja” – rymowanka na powitanie

Dziecko stoi  i powtarza za rodzicem (jak echo):

„Śmiechem się witamy i zajęcia zaczynamy.”

Rodzic proponuje, aby przywitać się przez podanie ręki i witając się powiedzieć: cha-cha, a osoba, której się podaje rękę, odpowiada: hi, hi.

Można też taki krótki wierszyk:

GIMNASTYKA TO PODSTAWA

WIĘC Z OCHOTĄ JĄ UPRAWIAM

NA ROWERZE JEŻDŻĘ SOBIE

ALBO TAŃCZĘ – SPORT TO ZDROWIE!

2. „Uśmiechnij się” – zabawa

Dziecko siedzi naprzeciwko rodzica. Zabawę rozpoczyna rodzic. Później tę rolę przejmuje  dziecko. Rodzic poleca: raz – dwa – trzy uśmiechnij się i dziecko odpowiada uśmiechem. Jeśli dziecko usłyszy inne polecenie np. raz – dwa – trzy podskocz/zaśpiewaj/wstań, nie powinno reagować.

3. Tańczymy razem – filmik „Tańce Narodów Świata”

Zobacz , jak tańczą ludzie w różnych krajach.

https://www.youtube.com/watch?v=ZjxzScGgCpM

 4. „Mój taniec” – taniec spontaniczny przy dowolnej skocznej, dynamicznej muzyce współczesnej

Dziecko słucha fragmentu muzyki i określają jej charakter, czy jest szybka, wolna, smutna czy wesoła, do czego zaprasza. Rodzic wyjaśnia, że ten taniec można tańczyć indywidualnie, w taki sposób, jak kto chce i czuje muzykę.

5. „Uśmiechnięty przedszkolak” – wykonanie zawieszki – zabawa plastyczna, potrzebne są nożyczki, kolorowa kartka z bloku technicznego, kredki, mazaki, dłuższa tasiemka. Rodzic wycina koło o średnicy 5 -6 cm. Na środku wyciętego koła dziecko rysuje, co chciałoby, żeby się znalazło na zawieszce. Rodzic przykleja lub zawiązuje koło na tasiemce i powstaje zawieszka.

Popołudnie:

Kółko czy kreska – zabawa integracyjna rozwijająca zdolność koncentracji uwagi i kształcąca
zmysł dotyku
 
Dzieci siedzą w kole, jedno za drugim i na plecach koleżanki/kolegi rysują palcem koła lub
kreski. Dziecko, na którego plecach jest rysowany kształt, podaje nazwę: kółko (koło), kreska.
 
Zdejmij kapcie, załóż kapcie – zabawa z elementem rywalizacji
 
Dzieci siedzą w kręgu na dywanie. Nauczyciel wskazuje grupkę dzieci (np.: pięcioro)
i poleca, aby jak najszybciej, każde z nich, zdjęło kapcie. Pozostałe dzieci obserwują. Dziecko
które zdjęło kapcie jako pierwsze nagradzane jest oklaskami. Następnie, nauczyciel poleca,
aby założyć kapcie jak najszybciej. Dziecko które założyło kapcie jako pierwsze nagradzane

 

jest oklaskami. Zabawę prowadzimy do momentu, aż wszystkie dzieci wezmą aktywny udział
 
 
DLA  DZIECI CHĘTNYCH UTRWALANIE SAMOGŁOSEK ( karty pracy )
 
Samogłoski - wczesna nauka czytania (zbiór kart pracy) | Logotorpeda
ROZUMIEMY SIĘ BEZ SŁÓW: SAMOGŁOSKI
 
ROZUMIEMY SIĘ BEZ SŁÓW: SAMOGŁOSKI
Malowanki według kodu
 

Temat dnia: ĆWICZYMY z RODZICAMI

Dopasuj obrazki – dobieranka
 
Rozwijanie uwagi, spostrzegawczości.
 
 Przygotowuje zestawy obrazków przedstawiających sprzęt sportowy i obrazki
przedstawiające wybrane dyscypliny sportowe. Dzieci dobierają obrazki w pary (dyscyplinasportowa – sprzęt).
 
 
 
 Temat: Zdrowo, bo sportowo - zabawy ruchowe z rodzicami, opiekunami
 
Witamy się – zabawa integracyjna
 
Dzieci z rodzicami stoją w kole, ale podczas zabawy ustawienie przechodzi „w rozsypkę” po
sali. Rodzicl podaje sposób powitania dziecka z rodzicem:
- witamy się rękoma (zwyczajowe „cześć”, lub dotknięcie dłoni)
- witają się nasze łokcie (dotykanie się łokciami)
- witają się nasze plecy (dotykanie się plecami) - witają się nasze kolana (dotykanie się
kolanami) - witają się nasze stopy(dotykanie się stopami)
 
Na – pod – za – ruchowa zabawa dydaktyczna z rodzicem
• Kształtowanie pojęć: na, pod, za.
 
Każde dziecko ma mały kocyk lub chustę i wykonuje kolejne polecenia rodzica: wejdź
pod kocyk, stań na kocyku, kucnij za rodzicem.
 
Odklej mnie – dzieci leżą na kocykach, „przyklejone” do podłogi, a rodzice próbują „oderwać”
od podłogi poszczególne części ciała dziecka.
 
Jedziemy na kocyku – zabawa z rodzicem
Dziecko siedzi na kocyku, a rodzic ciągnie za kocyk.
 
Jak w lusterku – zabawa ruchowa naśladowcza
Rodzice tworzą duże koło. Dzieci tworzą koło wewnętrzne, stojąc naprzeciw swoich rodziców.
Rodzice podają jakiś ruch, który dziecko odtwarza. Następuje zamiana ról (dziecko
podaje ruch, a rodzic go odtwarza).
 
Podaj – złap – zabawa z piłeczkami
Połowa grupy ma piłeczki np. zielone, a druga połowa: czerwone. Dzieci z rodzicami stają
naprzeciw siebie i podają do siebie piłeczki, rodzic do dziecka i odwrotnie.
Raz czerwone, raz zielone – zabawa z chustą animacyjną
Dzieci, które mają piłeczki zielone, wrzucają piłeczki na chustę i wchodzą pod chustę, a wszyscy
pozostali uczestnicy zabawy poruszają chustą powoli, szybko, najszybciej, w górę i w dół.
Po chwili następuje zmiana i analogicznie postępują dzieci posiadające piłeczki czerwone.
 
Do kosza – zabawa z elementem rzutu i celowania
Dzieci zbierają rozrzucone po sali piłeczki, tak aby każde dziecko mogło wrzucić piłeczkę
do dużego kosza.
Dzieci, które wrzuca piłeczkę nagradzamy oklaskami.
Dla sportowców: medal – wszyscy uczestnicy zabaw sportowych otrzymują papierowe medale
(lub dyplomy).
 
Zabawy w ogrodzie przedszkolnym
• Doskonalenie motoryki dużej.
• Zaspokojenie potrzeby ruchu.
 
POPOŁUDNIE
 
Zabawa ruchowa
Marsz i stop – ćwiczenia inhibicyjno – incytacyjne
Dzieci maszerują po kole w podanym przez rodzica rytmie, a na hasło „stop” kucają
na chwilę i wracają do marszu.
Zabawę powtarzamy kilka razy, zmieniając tempo marszu.
 
Sprzęt sportowy, sklep ze sprzętem sportowym - Wektory stockowe sprzet  sportowy, obrazy i ilustracje | DepositphotosPrzedszkole w Doodle Piłka Nożna | Darmowy WektorZdalne nauczanie WF 2020/2021
 

                                  PONIEDZIAŁEK  TEMAT TYGODNIA  RUCH , TO ZDROWIE 

 

Temat: Sport i sportowcy - odgadywanie zagadek obrazkowych

Lubię się bawić – zabawa wybranymi przez dziecko zabawkami, w wybranym 
 
Wesoła piłka – zabawa integracyjna z piłką
 
• Utrwalanie znajomości kierunku: w prawo/ w lewo
Dzieci siedzą lub stoją . Rodzic podaje jednemu dziecku piłkę i wskazuje kierunek
jej podawania, mówiąc: piłka biegnie w prawo. Dziecko, które otrzymało piłkę podaje
ją dziecku po swojej prawej stronie i piłka „porusza się” w prawo (kolejne dzieci podają ją
sobie). Po chwili rodzic zmienia kierunek i mówi: piłka biegnie w lewo.
Zabawę powtarzamy kilka razy, za każdym razem przyspieszając podawanie zmiany kierunku
ruchu piłki.
 
ZAJĘCIE DYDAKTYCZNE - ROZWIJANIE MOWY I MYŚLENIA
 
Temat: Sport i sportowcy - odgadywanie zagadek obrazkowych
 
SPORT i SPORTOWCY – odgadywanie zagadek obrazkowych
 
Na dywanierodzic  umieszcza serię obrazków przedstawiających wybrane dyscypliny
sportowe. Każdy obrazek zasłania kartką, aby dzieci nie widziały jego treści. Rodzic 
odsłania fragment wybranego obrazka, a dzieci odgadują nazwę przedstawionej dyscypliny
sportowej. Jeśli mają problem z odgadnięciem, rodzic  odsłania większy fragment
obrazka.
Sporty letnie: pływanie, tenis ziemny i stołowy, biegi, podnoszenie ciężarów, biegi, podnoszenie
ciężarów, koszykówka, siatkówka, piłka nożna, taniec, gimnastyka artystyczna, jazda
na wrotkach, rolkach, deskorolkach, kolarstwo, nordic – walking i inne.
 
Sporty zimowe: łyżwiarstwo figurowe, saneczkarstwo, hokej na lodzie, skoki narciarskie,
biatlon (bieg narciarski ze strzelaniem), snowboard, zjazdy narciarskie.
 
Jestem sportowcem – ruchowa zabawa naśladowcza
 
Rodzic  wymienia różne dyscypliny sportowe, a dzieci naśladują je kreując własny ruch,
według swojego pomysłu.
 
Zabawy na placu w ogrodzie : rysowanie patykiem na piasku oraz zabawy dowolne.

Sporty olimpijskie. sporty zimowe i letnie. zestaw zdjęć o athletes.olympic  Fototapeta • Fototapety Sporty Letnie, strzelec, karate | myloview.plSporty Zimowe - Przedszkole RusałkaZimowe kolorowankiKolorowanki sporty letnie, olimpiada, sportowe malowanki do pobraniaSporty wodne – Wikipedia, wolna encyklopedia

Witamy wszystkie dzieci z grupy Biedronki. Rozpoczynamy naszą zdalną zabawę.  Przed nami szczególny tydzień – TYDZIEŃ WIELKANOCNY. Będziemy rozmawiać o zwyczajach i tradycjach związanych ze Świętami Wielkanocnymi. Zapraszamy do wspólnej zabawy.


Temat tygodnia: Wielkanoc


 

Poniedziałek 29.03.2021: Zwyczaje i tradycje świąteczne 

 

Rodzic rozkłada różne przedmioty związane ze świętami. Rozmawia z dzieckiem na temat świąt:
 -Jakie święta się zbliżają?
- z czym kojarzą się wam Święta Wielkanocne?

Następnie rodzic czyta wiersz Anny Bayer pt Święta Wielkanocne.

 Na jarmarku palmy, dzbanki malowane,
czerwone korale, kosze wyplatane i kraszone jajka,
 drewniane koguty, słonko jest zmęczone, dzionek ten za krótki.
Święta Wielkanocne, wesoło gra muzyka.
Co widziało słonko jeśli chcesz, zapytaj.
Co widziało słonko na wysokim niebie,
 jeśli je zapytasz może odpowiedzieć.
Zapowiedzi z dachu, wyścigi furmanek,
zabawa w zbijaka, mokre oblewanie.
Śmieją się chłopaki, śpiewają dziewczyny,
chodzimy po dyngusie, Wielkanoc święcimy.

Rozmowa na temat wiersza, rodzic wyjaśnia nieznane pojęcia dziecku tj. drewniane koguty, wyścigi furmanek, zabawa w zbijaka.  

Następnie rodzic przy pomocy ilustracji omawia z dzieckiem zwyczaje i tradycje świąteczne

 • Palmowa niedziela,
• Malowanie jajek,
• Wypiek ciast (baba wielkanocna, mazurek),
• Przygotowanie i święcenie koszyczka wielkanocnego,
• Świąteczne śniadanie,
• Śmigus – dyngus.

 

Pora się troszkę poruszać , zapraszam do zabawy: Świąteczne porządki

 Dziecko naśladuje ścieranie kurzu z szafek, które są nisko, wysoko, odkurzanie dywanu, zmywanie podłogi.

Ponieważ Wielkanoc tuż tuż, przygotujmy wraz z dzieckiem hodowlę owsa na nadchodzące święto. Dziecko z przyjemnością wykona codzienne obserwacje oraz  podleje swoją roślinkę.
Zadajemy dziecku pytanie „Co jest potrzebne roślinom do życia?” –

  • Podłoże (ziemia)
  • Słońce,
  • Woda.

Potrzebne będą: ziemia, doniczka, woda, ziarna owsa

  • Do doniczki wsypujemy ziemię,
  • Rozkładamy nasiona owsa,
  • Przysypujemy ziemią,
  • Ustawiamy w miejscu słonecznym
  • Podlewamy

 

Dla chętnych dzieci przygotowałam kolorowanki. Miłej zabawy !!!

 


Wtorek 30.03.2021: Pisanki, kraszanki

 

Witam kochane dzieci!! Na początek proponuję wysłuchać wiersza Anny Bayer pt. Pisanki:

Leżą jajka na stoliku, kogut pieje kuku ryku,
 kuku ryku, moje jaja, mazać jajek nie pozwalam!
Z takich jaj mazanych w ciapki mogą się wykluwać kaczki,
 wróble gęsi i łabędzie, lecz kurczaków z nich nie będzie.
 Kogut wścieka się i złości, już pazury swoje ostrzy,
 dziób otwiera bardzo groźnie, chyba zaraz kogoś dziobnie.
Hej, kogucie nastroszony! To nie jajka twojej żony!
 Twoje smacznie śpią w kurniku, to pisanki, mój złośniku.

Rozmowa na temat wiersza, rodzic pyta:
 - Kto znosi jajka? /kury, kaczki, gęsie/
- Kto wykluwa się z jajek?/pisklęta/
- Jak nazywają się dzieci kur ?– kurczaki, gęsi – gęsięta, kaczek – kaczęta.

Rodzic pokazuje dziecku obrazki wg tworzonych par:
kura – pisklęta, itd.

A teraz pora na zabawę przy piosence:  Wyszły w pole kurki trzy.


https://www.youtube.com/watch?v=WSBUwpV6qnk

 

Jeśli pogoda dopiszę możecie wyjść na podwórko i narysować kredą kolorowe, piękne jajka. Dla tych dzieci które nie maja kredy przygotowałam kolorowanki :

 

PO POŁUDNIU PROPONUJEMY :

Posłuchajcie piosenki  pt. WIELKANOCNE PISANKI KRASZANKI i zobaczcie jak pięknie można ozdobić pisanki.

https://www.youtube.com/watch?v=-XyqtgfN_A4

Możecie też z rodzicami wykonać własne pisanki, oto kilka pomysłów:

Jak zrobić pisanki - pomysły dla dzieci i mamy: https://www.youtube.com/watch?v=mwWgC626krE

Połącz w pary takie same pisanki: 

 

                              Środa 31.03.2021 Wielkanocny koszyczek

 

1. „Hopsasa” – zabawa ruchowa na podstawie wiersza B. Szelągowskiej – dziecko wykonuje ruchy wynikające z treści rymowanki.

Hopsasa, hopsasa podskakują nóżki (podskakujemy w miejscu)

hopsasa, hopsasa stańmy na paluszki. (stajemy na palcach)

Hopsasa, hopsasa zakręćmy się wkoło (obracamy się wokół własnej osi)

hopsasa, hopsasa, ale nam wesoło. (uśmiechamy się/śmiejemy się)

 

2.„Co w koszyczku?”  Na podstawie ilustracji oraz własnych doświadczeń proszę o wyjaśnienie dziecku co powinno znajdować się w koszyczku wielkanocnym

Kolejno wyjaśniamy, że w Wielką Sobotę, przed Wielkanocą, idziemy z koszyczkiem do kościoła, gdzie ksiądz święci przyniesione w nim produkty. Każda rzecz, którą wkładamy do koszyczka ma swoje znaczenie, jest tam z pewnego powodu. Wszystkie produkty spożywamy podczas wielkanocnego śniadania. Poproście teraz Państwo dziecko o wskazanie spośród poniższych produktów, które według niego wkłada się do koszyczka. Rodzic weryfikuje poprawność wybranych produktów, a następnie opisuje znaczenie tych, które powinny w nim się znaleźć.

 

2.Zachęcam do wysłuchania piosenki pt. „Pisanki, kraszanki” sł. A. Bayer, muzyka A.Marchel

https://www.youtube.com/watch?v=wGrQ1SZPz_o&list=PLMsX3EdSBr4ZHeHGU3GsD0eGFKejHOa_k&index=10

Rozmowa na temat treści piosenki

Nauka refrenu piosenki:

Hej! Hej! Jajka malowane.

Hej! Hej! i kiełbasy wianek.

Wyjaśnienie pojęcia: kiełbasy wianek.

3. „Malujemy jajka” – zabawa muzyczno – plastyczna do piosenki.

Na podłodze porozkładane są kartki z narysowanym konturem jajka. Dziecko wraz z innymi domownikami (rodzeństwo, dziadkowie) biorą jedną kredkę w dowolnym kolorze.

Rodzic włącza piosenkę „Pisanki kraszanki” uczestnicy chodzą między kartkami  na przerwę w muzyce siadają obok najbliższej kartki i ozdabiają pisankę.

Informacja dla rodzica: Piosenka ma trzy zwrotki, po każdej zwrotce robimy przerwę. Ważne aby uczestnicy za każdym razem podchodzili do innej kartki.

4. „Sen o pisankach” – masażyk relaksacyjny Proszę usiąść z dzieckiem tak aby mieć jego plecy przed sobą. Rodzic czytając tekst masażyku odzwierciedla ruchy na plecach dziecka.

Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie sobie śni:

Śniła mu się pisaneczka, ta co cała jest w kropeczkach (uderzamy delikatnie palcami w plecy)

Była też w paseczki (rysujemy paseczki)

I w wesołe krateczki (rysujemy krateczkę, czyli kreski z góry na dół i z boku na bok)

Ta w malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki, pętelki)

I żółciutkie kurczaczki (rysujemy kurczaczki – małe kółko, większe kółko, nóżki, dzióbek)

Ciii…… wiosna, wiosna ach to ty! (masujemy plecy całymi dłońmi)

 

      ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE 

ROZWIĄŻ ZADANIA NA ILUSTRACJI 

 

ROZWIĄŻ ZADANIA 

 

 

„Wyścigi z pisanką” – zabawa ruchowa.

Pomoce: dwie łyżki i dwie drewniane pisanki.

Dzieci stoją w dwóch rzędach. Pierwsze dziecko z rzędu idzie z łyżką na której leży pisanka,

obchodzi półmetek i przekazuje łyżkę kolejnej osobie. Wygrywa rząd, który pierwszy ukończy

zadanie.

„Gdzie się ukryły pisanki?” – zabawa dydaktyczna.

• Rozwijanie spostrzegawczości u dzieci Rodzic  rozkłada w różnych miejscach w pokoju jajka wycięte z kolorowego papieru (tyle ilejest dzieci bawiacych sie ). Zadaniem dzieci jest odnaleźć je. Dziecko, które odnajdzie jajko siada na dywanie. Po odnalezieniu, każde dziecko mówi jaki jest kolor jego jajka.

 Czwartek  01.04 .2021 Wielkanoc w moim domu

RANEK

  „Świąteczne porządki” – zabawa z tekstem Bożeny Szuchalskiej (masażyk).

 Na podwórzu zamieszanie, gospodyni robi pranie. – uderzamy delikatnie dłońmi po całych plecach,

Wkłada w balię bluzkę, spodnie, które brudne są okropnie. – uderzamy mocniej piąstkami po całych plecach,
Już wyprała rzeczy te, więc wykręca szybko je. – ugniatamy, tak jak byśmy wykręcali pranie,
Spinaczami je przypięła. – szczypiemy delikatnie po całych plecach,
A gdy wyschły, – dmuchamy na plecy, robimy wachlarz z dłoni,
to je zdjęła. – szczypiemy pod boczki.
 
 
ZAJĘCIA DYDAKTYCZNE
 
 „Kurka Czubatka i jej dzieci” – odczytanie opowiadania  Doroty Kossakowskiej.
 
Kurka Czubatka zniosła trzy jajka. Były białe, duże i dumnie leżały w gnieździe.
- Co tu robić? Co tu robić? - myślała kurka. Gospodyni nie zabiera jajek, nie ma też małej
Krysi, która często zagląda do mojego gniazda. Może trochę posiedzę w gnieździe.
I tak Czubatka rozpoczęła wysiadywanie jajek. Jej pióra nastroszyły się, wydawało się, że
jest ich więcej niż w rzeczywistości. Czubatka przykryła skrzydłami jajka, aby je ogrzać.
Minął jeden dzień, drugi, trzeci, czwarty... Dużo było tych dni. Czubatka czasami tylko
schodziła z gniazda, aby coś zjeść i napić się wody.
Aż tu nagle pewnego dnia Czubatka poczuła, że z jajkami coś się dzieje. Wydawało się jej,
że jajka poruszyły się. Zeskoczyła z gniazda i zobaczyła, że z jajek wykluły się pisklęta.
Były małe i piszczące. Zdziwiona kurka pomyślała:
- Piękne są moje dzieci. Wyglądają jak żółte kulki. Kiedyś będą podobne do mnie, albo do
koguta.
- Chodźcie maluchy, gospodyni na pewno przygotowała wam coś do jedzenia. Musicie
dużo jeść, aby wyrosły z was piękne kury.    
 
Krótka rozmowa z dzieckiem na temat wysłuchanego opowiadania 
Jak miała kurka na imię? 
Co wykluło sie z jajek?
 
„Kurka Czubatka i jej dzieci” - opowiadanie odtwórcze dzieci z wykorzystaniem historyjki obrazkowej.
 
„Kurka” – zabawa z tekstem Joanny Myślińskiej i Iwony Mojsak (masażyk).
 
Po podwórku biega kurka, - przebieranie dwoma palcami wzdłuż kręgosłupa dziecka,
otrzepuje z rosy piórka, - muskanie ramion dziecka,
na robaczka dziś ma smaczek. - lekkie pełzanie opuszkiem palca po karczku,
… Czy tu schował się robaczek? - łaskotki – świdrujemy palcem.

 

              

 

     A oto propozycje na zabawy popołudniowe!

 

Zaproście rodziców do zabawy z piosenką!

  • Zając długie uszy ma

https://youtu.be/fZ9gKoZl9ws

 

  • A ram sam sam

https://youtu.be/XdZ5R0Ixmlg

 

 

Kurczak z talerzyka papierowego

Sposób wykonania:

Dzieci malują żółtą farbą papierowy talerzyk. Trzeba chwilę poczekać, aż wyschnie. a następnie doklejamy pozostałe elementy: oczka, dziób, piórka. Na koniec robimy dwie małe dziurki, przez które przełkładamy pomarańczowe druciki kreatywne. W ten sposób powstaną nóżki kurczaka. Gotowe! Nie zapomnijcie posprzątać stanowiska pracy!

Miłej zabawy!        

01.01

Piątek 02.03.2021 Święta tuż, tuż

RANEK

„Wielkanoc” – rozwiązywanie zagadek słownych Joanny Myślińskiej i Iwony Mojsak. Wdrażanie dzieci do rozumowania poprzez domyślanie się czegoś, kontrolowanie swoich wypowiedzi.

Co to za święto, zgadnijcie proszę, gdy wszyscy noszą pisanek kosze? (Wielkanoc)

Powiedz dziewczynko, powiedz chłopczyku, co będziesz święcić w swoim koszyku? (jajka, kiełbaska...)

Co to za jajka? – są kolorowe, i mają wzorki czarne, różowe... (pisanki)

 

ZAJĘCIA DYDAKTYCZNE

„Pisanki” – słuchanie wiersza Doroty Kossakowskiej.

Kurki białe i brązowe, a tu jajka kolorowe.

Różne gwiazdki i kropeczki, jak sukienka dziewczyneczki

W święta stół ozdobią cały i ten duży i ten mały

 

Zabawy słowem - „Wielkanocne jajka” – kończenie zdań.

- w jednym kolorze są ...... – (kraszanki).

- Gdy zrobisz wzory będą ...... – (pisanki)

- Wzory drapane to są ...... – (drapanki)

- Gdy coś nakleisz to ...... – (oklejanki).

Oglądanie jajek: kraszanki, pisanki, drapanki i oklejanki.

 

„Wielkanocne jajko” – oklejanie jajka bibułą. Wyjaśnienie sposobu wykonania pracy.– Smarowanie jajka klejem,– Oklejanie jajka drobnymi kawałkami bibuły

„Pisanki, kraszanki” – słuchanie piosenki w trakcie pracy. Zrobienie zdjęcia  powstałych prac.

 

„Gołębie” - zabawa ruchowa z tekstem Joanny Myślińskiej i Iwony Mojsak.

Stał pod lasem domek mały, - dziecko oburącz rysuje przed sobą pięciokąt – „domek”, nad nim gołębie fruwały - oburącz „czarujemy” i wciąż „grugrugru”  gruchały – „kłapanie” naprzemiennie prawą i lewą dłonią,

póki ziarna nie dostały, - gest rozrzucania ziarna naprzemiennie prawą i lewą ręką, a wtedy śmiesznie cmokały - dziecko robi ustami „dzióbek” i cmoka,

i się w kółko obracały. - dziecko obraca się

( zachęcam do zabawy masażykami, które dzieci bardzo lubią i wpływają na  wszystkich kojąco)

 

POPOŁUDNIE

Oglądanie filmu edukacyjnego „Tradycje wielkanocne”

https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg

 

„Wielkanocny quiz” – zabawa dydaktyczna. Utrwalenie wiadomości na temat Świąt Wielkanocnych.

Dziecko otrzymuje na patyku dwie buźki: wesołą i smutną. Dorosły mówi zdania związane ze Świętami Wielkanocnymi, jeśli są prawdziwe, dzieci podnoszą wesołą buźkę, jeśli fałszywe – smutną.

- w czasie świąt wielkanocnych ubieramy choinkę.

- Przed świętami malujemy jajka.

- Symbolem świąt są pisanki.

- do wielkanocnego koszyczka wkładamy zabawki.

- Pisanki to jajka pomalowane w różne wzory.

- Wielkanoc jest zimą. Itp.

 

"Wielkanocne zabawy ruchowe"

Rodzic prezentuje dziecku kolorowe obrazki z zadaniami do wykonania po czym razem wykonują dane ćwiczenie.

https://drive.google.com/file/d/1LaWyfH-ihbkLHlwaS7FJSUGnTfLJtsE7/view

 

 


       

TEMAT TYGODNIA (06.04 - 09.04): BAJKI I BAŚNIE 

Wtorek 06.04.2021 "Czerwony Kapturek"

RANEK
 
PRZESŁANIE  ZABAWY „Gdzie jest koszyczek Czerwonego Kapturka?- zabawa dydaktyczna (ciepło – zimno).
 
• „Bajkowy bałagan” – zagadki obrazkowe; dobieranie obrazków do pojęcia centralnego
Rodzic podaje tytuł bajki (lub pokazuje obrazek), a dzieci, spośród pomieszanych obrazków
przedstawiających różne bajki, postacie z bajek wybierają te, które odnoszą się do
bajki wskazanej przez rodzica .
• Wdrażanie do wysiłku umysłowego i chęci pokonywania trudności w tej dziedzinie
• Rozwijanie pamięci i spostrzegawczości
„Wiatraczki” zabawa ruchowa z muzyka .
 
ZAJĘCIE DYDAKTYCZNE – PLASTYKA
 
Temat: „Czerwony Kapturek” – kolorowanie kredkami obrazków,
wykonanie książeczki do znanej dzieciom bajki
 
Przebieg:
 
„Książeczki dla dzieci” - oglądanie książeczek ilustrowanych dla dzieci.
Udzielanie odpowiedzi na pytania podczas oglądania książeczek.
- Co to jest książka?
- do czego służą książki?
- z czego składa się książka? (okładka na której jest tytuł, autor, ilustracje, które wykonuje
ilustrator, numery stron…)
Wprowadzenie pojęć: autor, ilustrator.
Autor pisze książkę. Ilustrator wykonuje obrazki do książki.
„Bawimy się w ilustratorów” – kolorowanie obrazków z bajki „Czerwony Kapturek”.
Każde dziecko otrzymuje stronę tytułową i cztery obrazki.
Po pokolorowaniu dzieci układają obrazki w odpowiedniej kolejności, nauczyciel łączy je za
pomocą zszywacza.
„Kolory” – zabawa ruchowa.
 
ZABAWY ZGODNE Z ZAINTERESOWANIAMI DZIECI
 
„Księżniczka na ziarnku grochu”- słuchanie przygód bohaterki bajki.
• Zapoznanie dzieci z postacią głównej bohaterki,
• Kształcenie umiejętności uważnego słuchania.
 
Wyjście na podwórko.
 
„Co słyszysz?” – zabawa słuchowa.
• Rozwijanie koncentracji i chwilowego zachowania ciszy.
Wsłuchiwanie się w dźwięki, jakie dochodzą do ogrodu i nazywanie ich.
 
 
 
 

Środa 07.04.2021 "Królewna Śnieżka"

 

1."Królewna Śnieżka” - słuchanie baśni opowiadanej/czytanej przez rodzica lub audiobook

https://www.youtube.com/watch?v=JY9N0stRSM8

-Wdrażanie do uważnego słuchania baśni,

-Zwrócenie uwagi, że wygląd nie jest najważniejszy w życiu i że nie należy chwalić się bogactwem.

2. "Krasnoludki i wielkoludy" - zabawa ruchowa

Dziecko na hasło - krasnale - biega po dywanie na paluszkach, na hasło - wielkoludy - chodzi dużymi, ciężkimi krokami jak wielkolud.

Zabawę popwtarzamy kilka razy.

3. „Krasnoludki” – ćwiczenia w liczeniu, posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi. - Policz krasnoludki, pokaż na palcach liczbę policzonych postaci. - Pokoloruj czapeczki: pierwszego krasnoludka na czerwono, trzeciego – na niebiesko, piątego – na żółto, siódmego – na zielono. Rodzic na kartce A4 rysuje 7 trójkątnych czapeczek i do nich dorysowuje kółka - główki krasnali.

4.Trening fitness dla dzieci "Ćwicz z Lulisią i Lulitulisiami"

https://www.youtube.com/watch?v=Tc82wV1jV-4

5. "Zaprowadź krasnoludka do królewny" - karta pracy, ćwiczenia grafomotoryczne

 

 

POPOŁUDNIE
 
„Królewny i królowie idą na spacer” zabawa ruchowa z elementem marszu.
Dziewczynki są królewnami, chłopcy to królowie. na hasło: królowie idą na spacer – chłopcy
spacerują, na hasło: królewny idą na spacer – dziewczynki spacerują, a chłopcy stoją.
na hasło: Królewny i królowie idą na spacer – wszyscy maszerują.Rodice sobie sami wyzaczaja osoby które im maja byc ,
 
„Korona króla”rysowanie po śladzie i kolorowanie korony według własnego pomysłu.
Karty pracy przedszkolaka, Ćwiczenia grafomotoryczne, 
• Wyrabianie umiejętności precyzyjnego rysowania po linii według określonego przez
strzałkę ruchu.
„Śpiąca królewna” - słuchanie bajki.
• Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania.
 

korona | Strony WWW, logo, grafika, projektowanie - 2Sides.plGrafika wektorowa Korona, obrazy wektorowe, Korona ilustracje i klipartyIkona korony. vip i luksusowy wygląd. grafiki wektorowej Fototapeta •  Fototapety arystokracja, cesarski, koronacja | myloview.pl1024x1024 Złoty Król Korona Grafika wektorowa in 2020 | Crown drawing, King  crown drawing, Crown tattoo designIkona, królewski, styl, korona, szkic. Sieć, szkic, królewska korona,  ilustracja, wektor, icon., ikona. | CanStock

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiiwKHM1uzvAhWyw4sKHY2SA-IQwqsBMAB6BAgGEAE&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D302re6QBbw4&usg=AOvVaw3v3wvakgoLpwjFbrG5dILq

 


CZWARTEK 08.04.2021 "W KRAINIE BAŚNI  "

 

PRZESŁANIE RODZICOM ZAGADKI 
 
PRZESŁANIE ZAGADKI 
 
„Co to za ptak?”rozwiązanie zagadki słowno – obrazkowej.
Nauczyciel pokazuje ilustrację sroki i mówi słowa refrenu piosenki.
Co to za ptak?
Co to za ptak?
Co błyskotki lubi tak? (sroka)
Opis wyglądu sroki.
 
Wiadomości dla Rodziców 
 
Sroka to ptak o smukłej sylwetce i długim ogonie z charakterystycznym czarno-białym upierzeniem.
Sroka najczęściej odzywa się okrzykami jest to głośne, szorstkie skrzeczenie,
brzmiące jak „czak" albo „kek". Jestwszystkożerna, ale przeważa pożywienie pochodzenia
zwierzęcego. Skład pożywienia jest bardzo urozmaicony: od owadów i larw owadów, pająków,
robaków, dżdżownic, jaszczurek, żab i innych płazów po ślimaki i myszy oraz szczury,
zjada jaja i pisklęta innych ptaków. je także ziarno zbóż, nasiona chwastów, różne jagody
i owoce.
 
„Sroka jubilerka” – słuchanie piosenki.
 
Gdzie coś błyszczy albo świeci
ona zawsze tam przyleci,
bo uwielbia świecidełka,
które zbiera do pudełka.
 
Ref. Co to za ptak?
Co to za ptak?
 
Co błyskotki lubi tak?Od niedzieli do soboty,
ciągle wpędza się w kłopoty,
przez tę miłość do błyskotek,
krąży o niej wiele plotek.
 
 
Ref. Co to za ptak?
Co to za ptak?
 
Co błyskotki lubi tak?
Przez otwarte okno zerka,
czy to jakaś jubilerka?
 
Omówienie słów piosenki i wyjaśnienie niezrozumiałych przez dzieci pojęć: jubiler, kleptomanka.
 
„Moja sroka” kolorowanie obrazka czarną kredką i słuchanie piosenki.
Rozdajemy dzieciom kartki z obrazkiem sroki. Dzieci słuchają piosenkę i kolorują ptaka.
 
„Zbieramy świecidełka do pudełka” – zabawa muzyczno – ruchowa z wykorzystaniem
piosenki.
Na dywanie rozkładamy różne klocki, to są świecidełka. na środku stoi pudełko. Podczas
zwrotek dzieci zbierają klocki – świecidełka do pudełka. Refren stoją i śpiewają. w trakcie
drugiej i trzeciej zwrotki zabawę powtarzamy.
 
ZABAWY ZGODNE Z ZAINTERESOWANIAMI DZIECI
„Kopciuszek” - słuchanie bajki.
• Rozwijanie wyobraźni, skupienia uwagi, umiejętności śledzenia rozwijającej się akcji.
 
   Wyjście na podwórko – obserwacja ptaków w ogrodzie.
 
 
 
 
• Utrwalenie nazw ptaków podczas bezpośredniej obserwacji,
• Rozwijanie zainteresowań dzieci najbliższym otoczeniem przyrodniczym.
 
„Raz, dwa, trzy - Baba Jaga patrzy” - zabawa słowno – ruchowa z elementem biegu.
• Nauka tekstu i nowej zabawy zespołowej,
• Kształcenie umiejętności szybkiej reakcji na bodźce słuchowe,
 
 
 
 
Grafika wektorowa Ptak sroka, obrazy wektorowe, Ptak sroka ilustracje i  kliparty
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ptaki zimujące w Polsce – szablony oraz karty pracy dla dzieci PDF
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sroka - opis, występowanie i zdjęcia. Ptak sroka ciekawostki

 

Propozycje na popołudnie:

W Zagadkowie – odgadywanie zagadek dotyczących znanych dzieciom bajek.

 

- Jak dzieci się nazywały, które lasu się nie bały i łakomczuchami się okazały?

(Jaś i Małgosia)

- Leśną dróżką wędrowała, kwiatki zrywała i wilka spotkała.

(dziewczynka, Czerwony Kapturek)

- Gdzie smaczne ciasteczka były, co Jasia i Małgosię skusiły? (u Baby Jagi)

- Jakie leśne ludki z królewną mieszkały, o jej życie się troskały? (krasnoludki)

- Gdzie Baby Jagi chatka stała, którą para dzieci spotkała? (w lesie)

- Jaki kapturek na głowie miała dziewczynka z koszyczkiem, co lasem wędrowała?

(czerwony)

- Zrobiła pierogi, dziewczynka mała, jak się nazywała? (Masza)

- To będzie zagadka: zgadnij czyja z piernika chatka? (Baby Jagi)

- Kto ciasteczka zje i od Baby Jagi ucieknie? (Jaś i Małgosia)

- Małe zwierzę, buty duże, kto przeskakuje kałuże? (Kot w Butach)

- W lesie zamieszkała, krasnoludki wokół miała? (Królewna Śnieżka)

 

Zabawy kolorowymi spinaczami.

  1. Dzieci dostają paski papieru z czterema kolorowymi, grubymi kreskami. Na środku stolika są wysypane kolorowe spinacze. Dzieci wyszukują spinacze w kolorach swoich kresek. Przypinają je na paskach papieru obok kresek w tych kolorach.

  2. Dzieci dostają łańcuszek ze spinaczy, ułożony według określonego rytmu, np. spinacz czerwony – niebieski – czerwony – niebieski – czerwony – niebieski. Muszą dokończyć łańcuszek, kontynuując dostrzeżony rytm.

 

Miłej zabawy!

 

 

                     PIĄTEK 09.04.21 .MOJA ULUBIONA BAJKA

 

RANEK
 
„Bajka” – słuchanie wiersza Anny Bayer, wypowiedzi dzieci na temat ulubionych bajek.
 
• Wyrabianie umiejętności poprawnego budowania zdań i łączenia ich w dłuższe wypowiedzi.
W zegarze z kurantem śpi stara bajka,
kiedy się budzi, chodzi na palcach.
Słucha co słychać we wszystkich kątach,
sieci pajęczych nigdy nie sprząta,
siada na piecu lub na kominie,
Z domowym skrzatem chętnie pogada
o swoich troskach, bo tak wypada.
Tak, tak, moje dzieci, to nie są żarty,
tak opowiada bajka swe bajki.
 
Temat:„Życzenia dzieci” - ćwiczenia słownikowo – gramatyczne
na podstawie bajki Bożeny Szuchalskiej „Zaczarowane drzewo”.
 
Przebieg:
 
„Zaczarowane drzewo” - słuchanie bajki i przedstawienie jej
 
Na skraju lasu rósł stary dąb. Jego liście różniły się od innych drzew, były większe i mieniły
się różnymi barwami zieleni. Ludzie podziwiali je. Często przychodzili, siadali pod drzewem,
ciesząc się cieniem w upalne dni. Drzewo znało wiele historii, które opowiadali sobie
ludzie, znało też ich sekrety. Jednak nikt nie znał tajemnicy, którą skrzętnie skrywał stary
dąb. Cieszył się każdym kolejnym dniem. Czasem podśpiewywał sobie szumiąc do taktu
gałązkami:
- Piękny świat jest dookoła
Rosną kwiaty, brzęczy pszczoła
W dzień słoneczko mnie ogrzewa
W mych konarach ptaszek śpiewa
Księżyc pięknie świeci nocą         
Gwiazdki dla mnie też migocą                                                                                                                                            . Wszystko zmieniło się pewnego wiosennego dnia. Koło drzewa bawiła się grupa chłopców.
Zaczęli dla zabawy zrywać liście i wypowiadać życzenia. za każdym razem, kiedy o coś
poprosili, natychmiast pojawiało się to obok nich.
Chłopcy odkryli sekret, który przez wiele lat skrywał stary dąb. Jego liście spełniały życzenia
ludzi. Wieść odębu. Za każdym razem kiedy ktoś zerwał listek, żeby spełnić swoje kaprysy, prosząc
o nowy samochód, bluzkę, korale, rower czy piłkę drzewko cicho szlochało:
- Pożegnania czas jest bliski, bo zrywają moje listki.
Jednak nic nie mogło poradzić na chciwość przychodzących tu osób. Ludzie nie słyszeli
płaczu drzewa, zajęci tylko swoimi sprawami. a ono coraz smutniej i rzewniej szumiało.
Pewnego dnia dąb zauważył, że został mu już tylko jeden, malutki listek a w jego kierunku
idzie chłopczyk.
- Czas mój już dobiega końca, nie zobaczę więcej słońca - pomyślało drzewo.
Ostatni raz spojrzało wokół siebie żegnając się ze światem. Chłopczyk podszedł, wspiął się
na paluszki i zrywając ostatni listek powiedział:
- Drzewko jedyne, drzewko kochane, proszę uratuj moją mamę. Ja żadnych bogactw nie
potrzebuję, ona tak bardzo ciężko choruje.
I w tym momencie nastąpiło coś, czego się drzewo nie spodziewało. na jego gałęziach
pojawiło się tysiące nowych liści. Drzewko, które myślało, ze to jego ostatnie chwile, na
nowo rozkwitło, bo nawet ono nie wiedziało, że uratować może je tylko osoba o dobrym
sercu. Znowu jak dawniej mogło cieszyć się życiem i śpiewać swoją piosenkę:
- Piękny świat jest dookoła
Rosną kwiaty, brzęczy pszczoła
W dzień słoneczko mnie ogrzewa
W mych konarach ptaszek śpiewa
Księżyc pięknie świeci nocą
Gwiazdki dla mnie też migocą.
 
„Życzenia dzieci” – ćwiczenia słownikowo - gramatyczne.
Dzieci biorą liść dębu i wypowiadają swoje życzenia.
„Spadający liść”- zabawa ruchowa do muzyki.
Dzieci naśladują spadający z drzewa liść, bardzo powoli robią przysiad, następnie kładą
się na dywanie.
 
ZABAWY ZGODNE Z ZAINTERESOWANIAMI DZIECI
 

LIŚCIE - Grafika wektorowa royalty-free (Liść)

 

oak leaf - liść dębu stock illustrations

ikona pojedynczej linii liścia dębu. liście roślin leśnych. jesienna koncepcja projektu wektorowego sezonu, piktogram stylu konturu na białym tle, wykorzystanie w internecie i aplikacji. eps 10. - liść dębu stock illustrations

 

 

Popołudnie:

1. „Jaka to bajka?”- zagadki o bajkach -rozpoznawanie bajek na podstawie usłyszanego fragmentu.

Dzieci słuchają bardzo krótkie fragmenty znanych im bajek ze zbioru domowego (Czerwony Kapturek, Śpiąca Królewna, Jaś i Małgosia, Kot w butach, Calineczka …). Mają powiedzieć jaki jest tytuł bajki.

Jeśli ktoś z rodziców ma ochotę, to można też zorganizować różne przedmioty, które będą kojarzyły się z jakąś bajką. Wówczas dziecko może odgadywać z jakiej bajki pochodzi przedmiot.

Odgadywanie z jakiej bajki pochodzi przedmiot.

W zaczarowanym pudle ukryły się bajki. Dziecko za pomocą dotyku odgaduje co to jest za przedmiot, wyjmuje i mówi, z jakiej bajki pochodzi przedmiot.

czapeczka – Czerwony Kapturek,

groch – Królewna na ziarnku grochu,

mały pantofelek – Kopciuszek,

lusterko – Śpiąca Królewna

but – Kot w butach,

koszyczek – Czerwony Kapturek

zapałki – Dziewczynka z zapałkami.

 

2. „Smocze historie” – zabawa z wierszem Joanny Myślińskiej, Iwony Mojsak.

W czarnej pieczarze wesoły żył smok, - ręce przed sobą, rysujemy kształt kuli

zieloną miał skórę, zielony też bok. - przesuwamy wolno dłońmi wzdłuż boków

Wszystkim wciąż robił głupie kawały, - gwałtownie otwieramy zaciśnięte piąstki

aż w pewnej chwili zrobił się mały - zbliżanie się palca wskazującego i kciuka

i bardzo szybko wzniósł się w powietrze. - gwałtowny wyrzut ręki w górę

Udaje teraz liście na wietrze. - powolny ruch dłonią, naśladowanie fali

Nikt go nie widział już od dwóch lat, - pokazanie przed sobą dwóch palców

lecz nie zapomniał o smoku świat. - ręce od siebie w górę (vivat)

 

3.  Bajkowe ćwiczenia dykcyjne  - zabawa w teatr (10 min. filmu)

https://www.youtube.com/watch?v=wPpZ1qpH_ao&t=542s&ab

 

4. "Pajace" - zabawa ruchowa z elementami podskoku. Dziecko naśladuje podskoki pajaca. 

 

 

Linki