biedroneczki
pszczolki
motylki
zabki
krasnale
jezyki

Przedszkole Samorządowe Nr 4 (Myślenice - Centrum)

Przedszkole Samorządowe Nr 4
(Myślenice - Centrum)
ul. Berka Joselewicza 1
32- 400 Myślenice

tel/fax: 12 272 02 55

Ogłoszenia

Witamy dzieci i Rodziców z oddziału "Motylki"

Zapraszamy do wspólnej zabawy.

Zachęcamy również do wysyłania zdjęć wykonanych podczas różnych proponowanych przez nas aktywności dzieci lub gotowych efektów ich pracy.

W razie pytań prosimy o kontakt mailowy: e.chlebda@interia.pl


 

 Materiały z języka angielskiego 4,5 latki

 
The very hungry caterpillar - bardzo głodna gąsienica
 
1. Pokazujemy dziecku gąsienicę, drukujemy kartę pracy.
Kolorujemy kolorowymi kredkami, powtarzamy kolory. Mówimy: This is a caterpillar. To jest gąsienica
a caterpillar - gąsienica
Eyes- oczy
a nose - nos
a mouth - usta
legs -nóżki
 
2. A leaf - liść.  This is a leaf. Colour the leaf green. Pokoloruj liścia na zielono.
 
Jeśli mamy w domu gąsienicę zabawkę, możemy wykorzystać, jeśli nie możemy ją zrobić ze skarpetki (w miarę możliwości czasowych i chęci  Państwa instrukcja tutaj: https://kreatywnieaktywni.pl/article/22-GĄSIENICA+ ).  Jeśli nie chcą Państwo robić gąsienicy zamieniamy dziecko w Caterpillar, mówimy: Abracadabra you’re a caterpillar i dziecko czołga się po dywanie jak gąsienica. Jeśli jest w domu drugie dziecko robimy Caterpillar race. Wyścigi gąsienic, która pierwsza doczołga się do liścia. Jeśli mamy zrobione gąsienice, przywiązujemy sznureczek do nich i ciągniemy  z dzieckiem gąsienice po dywanie, która pierwsza dobiegnie do liścia.
 
A caterpillar- gąsienica
A leaf - liść
A race - wyścig
 
 
3. Caterpillar is hungry. Gąsienica jest głodna. Bawimy się w głodną gąsienicę. 
Pytamy: Are you hungry? Jesteś glodny? 
Yes - tak, odpowiada dziecko. (Jeśli odpowie ze nie jest głodne, my udajemy ze jemy)
Dziecko udaje ze je. 
What are you eating? Co jesz? 
Pytamy i pomagamy dziecku odpowiedzieć np. 
An apple - jabłko
A pear - gruszkę
Plums - śliwki
Strawberries- truskawki
A watermelon - arbuza
cupcakes - babeczki
Oranges- pomarańcze
An ice cream - loda
 
I wszystko co dziecko wymyśli
 
4. The caterpillar is fat. Gąsienica jest gruba. Udajemy ze jesteśmy grubą gąsienicą.
Zamienia się w motyla. Zamieniamy dziecko w motylka. 
Fly like a Butterfly! Lataj jak motylek. Your’re a butterfly now. Jestes motylkiem teraz. 
Dziecko lata po pokoju jak motylek.
 
 
5. Piosenka: Hungry caterpillars: https://www.youtube.com/watch?v=5gs8_VUSnMQ Włączamy piosenkę dziecko może ją obejrzeć lub posłuchać:
Hungry caterpillars - głodne gąsienice
Yummy leaves- pyszne liście
I’m a hungry caterpillar - jestem głodną gąsienicą
I love to eat, eat, eat- kocham jeść, jeść, jeść
When I grow up - kiedy dorosnę
I’ll be a beautiful butterfly - będę cudownym motylkiem
Yum, yum, yum - mniam, mniam, mniam
 
Byłoby świetnie, gdyby dziecko słuchało tej piosenki kilka razy.
 
6. Dla chętnych z Państwa bajka do obejrzenia lub odsłuchania przez dziecko The Very hungry caterpillar: https://www.youtube.com/watch?v=75NQK-Sm1YY
 
Drukujemy kartę pracy How many? Dziecko liczy ile owoców, warzyw zjadła gąsienica, koloruje obrazek, powtarzamy liczebniki i nazwy jedzenia.
 
 

 

In the castle
 
1. Let’s make a crown. Zróbmy koronę. 
Drukujemy koronę, wycinamy, sklejamy i bawimy się w króla, królową, księżniczkę lub księcia. Dziecko decyduje kim chce być:-) Robimy z koca płaszcz króla, dodajemy berło w postaci tłuczka i bawimy się w rodzinę królewską. Możemy również przygotować tron.
 
Pytamy dziecko: 
Who are you? Kim jesteś?
I'm a queen,
I’m  a king,
I'm a prince …… Jestem królową, królem, księciem…..
 
 
2. Włączamy muzykę królewską i król przechadza się po swoim królestwie: https://www.youtube.com/watch?v=SaCheA6Njc4  a poddani się kłaniają
 
A crown - korona
A throne - tron
A scepter- berło
A king - król
A queen - królowa
A prince - książę
A princess - księżniczka
 
Wydajemy polecenia królowi, królowej, księciu, księżniczce:
 
Put on a crown- ubierz koronę
Sit on the throne - usiądź na tronie
Walk like a king- spaceruj jak król
Bow to the queen - ukłon sie królowej
Bow to the king- ukłoń się królowi
 
3. Let’s build a castle. Budujemy zamek. Wykorzystujemy krzesła, koce i budujemy zamek. Jeśli nie ma możliwości kolorujemy kartę pracy The castle.
 
4. Słuchamy  i śpiewamy piosenkę Royal Finger Family
 
Steve and Maggie The Royal Family: https://www.youtube.com/watch?v=iKdori6E-FE&t=246s
 
 
5. A teraz opowiadamy dzieciom o prawdziwej Rodzinie Królewskiej, która mieszka w Londynie. Jedziemy na wycieczkę:
 
Let’s fly to London - Polećmy do Londynu
Let’s go to the Buckingam Palace  - Chodźmy do Pałacu Buckingham.
We are going to the palace. Idziemy do Pałacu: 
 
Zapraszamy na wirtualną wycieczkę po prawdziwym Pałacu Buckingham  https://www.youtube.com/watch?v=FtGN2wK9g_s
 
 
6. Urodziny brytyjskiej Królowej:  https://www.youtube.com/watch?v=gyNMb6ujH7E  Pokazujemy dzieciom prawdziwą rodzinę królewską, pokazujemy Królową, Księcia, Księżna, Księcia i Księżniczkę. 
 
7. Make a puppet. Robimy kukiełki z rolek po papierze toaletowym. Bawimy się w Rodzinę Królewską
 
 
 

 

12.04 -16.04.2021 Temat tygodniowy : Bajki i baśnie


 

16.04.2021 Temat dnia:  BAJKOWY ŚWIAT

I. 

W krainie Bajek

 

 

„W bajkowej krainie” – zabawy i ćwiczenia poranne.

„Krasnoludki i wielkoludy” – Dzieci naśladują krasnoludki – chodzą w przysiadzie oraz wielkoludy – chodzą na palcach.
„Wilk” – Dzieci poruszają się swobodnie po pokoju. Na hasło „wilk” – gromadzą się w wyznaczonym miejscu.
„Zaklęci rycerze” – Dzieci wykonują swobodny bieg po pokoju, a na przerwę w muzyce zatrzymują się i stoją nieruchomo.

„Gdzie są rymy” – zabawa słowna.
Rodzic mówi krótkie rymowanki, a dziecko podaje wyraz który będzie się  rymował. Następnie dzieci wymyślają swoje wyrazy rymujące się.

Koło rzeki chodzi kaczka,
jest zmęczona …………………….. . (nieboraczka)

Baran zjada smaczną trawę,
Ma ochotę na ………………………. . (zabawę)

Krasnoludki podskakują,
zaraz obiad ……………………… . (przygotują)

Gąski pasą się na łące,
a słońce przygrzewa ………………… . (gorące)

 „Wybierz wyrazy rymujące się” – ćwiczenie językowe. Rodzic czyta dziecku kolejno po trzy wyrazy. Zadaniem dziecka jest wskazanie, które dwa wyrazy rymują się.

koń – zegarek – słoń
sowa – kamień – głowa
kapusta – langusta – rower
szyba – ryba – tygrys
mapa – noga – kapa

  • Kodowanie:

 

„Jaka to bajka?” – prawda czy fałsz.

Rodzic mówi informacje na temat znanych bajek. Dziecko kiedy usłyszy zdanie prawdziwe – podnosi obie ręce do góry, a kiedy zdanie będzie fałszywe chowa ręce za siebie.

Królewna Śnieżka opiekowała się ośmioma krasnoludkami. (fałsz)

Czerwony Kapturek szedł przez las do domu dziadka. (fałsz)

Wróżka podarowała Kopciuszkowi karetę z dyni. (prawda)

Brzydkie kaczątko zamieniło się w łabędzia. (prawda)

Trzy małe świnki mieszkały w zamku. (fałsz)

Księżniczka spała na ziarnku maku. (fałsz)

  • Rekwizyty przygotowane przez rodzica – na podstawie wylosowanego z worka przedmiotu, dzieci odgadują tytuł baśni:


Łupinka orzecha – Calineczka
Zapałki – Dziewczynka z zapałkami
Rybka – O rybaku i złotej rybce
Osiołek – Kubuś Puchatek
Pantofelek – Kopciuszek
Lusterko – Królewna Śnieżka

Dzień Postaci z Bajek - Szkoła Podstawowa im. Sanisława Fenrycha w  PUDLISZKACH z klasami integracyjnymi

  • Rozwiązywanie zagadek 

 

Kto za siedmioma górami
I za siedmioma lasami,
Mieszkał w chatynce maleńkiej
Z siedmioma krasnoludkami?

W baśniach robi wiele złego
lubi ogniem ziać
bo on głównie jest od tego
Żeby się go bać.

Mała jak paluszek
W płatkach róży spała.
Aż dnia pewnego, żaba ją porwała.
Czy wiesz jak na imię ta panienka miała?

Oni, gdy zbłądzili w lesie,
W Baby-Jagi wpadli szpony
Przez to, że nadgryźli domek,
co z piernika był zrobiony.

Łatwo mnie poznacie,
gdy baśń wspominacie
Chodziłem tam w butach
miałem, lżejsze życie.

Gdy się urodziło,
szare, brzydkie było.
W pięknego łabędzia
Później się zmieniło.

Ona w baśniach dziwne strawy
Gotuje w swym kotle,
Czasem kogoś w coś przemienia
I lata na miotle.

Kto na tańce w pałacu
czasu miał niewiele?
Kto, wybiegając z balu,
Zgubił pantofelek?

Każda królewna
A tym bardziej ona,
Uważać powinna na wrzeciona.

Był drewnianym pajacykiem
co miał ludzki głos,
Lecz gdy głosem tym nakłamał
To rósł mu nos

  • Rysowanie jednej z usłyszanych wcześniej  postaci z bajki

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Czerwony Kapturek i wilk”

Rodzic jest  wilkiem, który odchodzi na bok. Dzieci – czerwone kapturki poruszają się swobodnie po sali, co pewien czas schylając się i naśladując zbieranie kwiatków. Na klaśnięcie wybiega wilk, a kapturek zastyga w bez ruchu. Jeśli  się pierwszy poruszy, zostaje zamieniony w wilka. 

 

  • Dla chętnych kolorowanka wg wzoru:

Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków. Kolorowanka. Bajka. Ilustracja dla  dzieci. Słodkie i zabawne postacie z kreskówek #141285779 - Postacie z bajek  dla dzieci - Obrazy na płótnie | ecowall24.pl

15.04.2021 Temat dnia:  MALI  ILUSTRATORZY

I. 
 1.     Ćwiczę pamięć – nauka wiersza na pamięć 

„Jak to w bajkach” A. Olędzkiej.

W bajkach dużo jest postaci, są te dobre i są złe.

Lecz pamiętaj przyjacielu,

z bajki dużo uczysz się.

2.     „Czego możemy nauczyć się z bajek?” – rozmowa kierowana.

Rozmowa na temat rymowanki. Próby odpowiedzenia na pytanie: 

·      Czego możemy nauczyć się z bajek?

·      Wymień jakie znasz pozytywne (dobre) a jakie negatywne (złe) postacie z bajek.

·      Porozmawiaj z rodzicem dlaczego wymieniłeś /wymieniałaś właśnie te postacie.

3.     Obejrzyj film „Jak powstaje książka?”

https://www.youtube.com/watch?v=icdV3QZb10Q

Cała Polska czyta dzieciom

4.     Wysłuchaj opowiadania A. Filipkowskiej „Mała książka o książce”.

Julka już od kilku dni nie chodziła do przedszkola. Miała anginę i musiała zostać w domu. Mama nie zawsze miała czas, żeby się z nią pobawić, czy poczytać jej jakąś książkę, bo była zajęta nadrabianiem zaległości w pracy. Żeby się nie nudzić, dziewczynka wymyślała sobie przeróżne zajęcia. Najbardziej spodobało jej się tworzenie własnych, barwnie ilustrowanych książeczek. Kilka kartek papieru składała na pół, wkładała jedną w drugą i po zrobieniu na grzbiecie dwóch otworów dziurkaczem, związywała wszystko razem ozdobną wstążeczką. Potem zabierała się do zapełniania stron obrazkową opowieścią, gdzieniegdzie opatrzoną prostym słowem, które już potrafiła samodzielnie napisać.

–– Mamo, jak będę duża, to zostanę księgarnią – oznajmiła pewnego dnia Julka pochłonięta ozdabianiem swoich małych arcydzieł.

–– Doprawdy? – rzuciła mama, zerkając na córkę znad laptopa, po czym zanurzyła usta w zimnej

już kawie, tylko po to, by nie wybuchnąć śmiechem. – To znaczy, czym dokładnie będziesz się zajmować?

–– No jak to czym? Robieniem książek, tak jak teraz – odpowiedziała dziewczynka.

–– Wiesz, córciu, księgarnia to właściwie nie jest osoba, tylko miejsce, taki sklep, w którym można kupić książki. I tam pracują księgarze albo księgarki, czyli osoby, które powinny znać się na literaturze, umieć coś doradzić, polecić – wyjaśniła mama. – Ale zanim książka trafi do księgarni, nad jej powstaniem pracuje wiele osób.

–– No popatrz, a ja robię wszystko sama i to jeszcze z anginą – rzekła z dumą Julka.

–– Tak, jesteś bardzo dzielna – przyznała ze śmiechem mama. – I wiesz co? Mam dla ciebie ciekawe zadanie. Co powiesz na stworzenie książki o tym, jak powstaje książka?

–– Super pomysł! – ucieszyła się mała artystka. – To od czego powinnam zacząć?

–– Hmmm… Najpierw powinnaś narysować las.

–– Jak to? To książki powstają w lesie?

–– Nie w lesie, tylko z lasu, a dokładnie z rosnących w nim drzew, które są ścinane, potem odpowiednio mielone i w specjalnej fabryce przetwarzane na papier – sprostowała mama.

Julka zostawiła na razie stronę okładki pustą. Na kolejnej zaś naszkicowała stojące w szeregu drzewa o rozłożystych koronach. Od nich skierowała strzałkę w stronę złożonej z prostokątów
i trójkątów fabryki z dymiącymi kominami. A dalej narysowała pokaźną stertę papierów. I czekała na dalsze wskazówki.

–– Teraz potrzebujemy autora, czyli osoby, która wymyśli opowieść. Od niego wszystko zależy. To on tworzy świat, jaki będziesz sobie później wyobrażać jako czytelnik. Zapełnia ten świat bohaterami, którym pozwala przeżywać różne przygody – kontynuowała mama. – To on
w magiczny sposób przemienia pustą kartkę papieru w barwną, tętniącą życiem historię.

W Julkowej książeczce wnet pojawił się pochylony nad dużym zeszytem mężczyzna w okularach, trzymający w ręce coś, co chyba miało być długopisem. Z głowy pisarza „wypączkowała” chmurka pełna pomysłów autora. Była tam królewna w krzywej koronie, ziejący pomarańczowym ogniem smok i rycerz z mieczem w dłoni.

–– Piękne te twoje rysunki – skomentowała mama z uznaniem. – Może zamiast księgarnią, zostaniesz ilustratorką. To kolejna ważna osoba tworząca książkę.

–– Czasami ważniejsza od pisarza, prawda? Bo w niektórych książkach są tylko obrazki, tak jak w mojej! – ożywiła się Julka. – Wiem! Na następnej stronie narysuję siebie, jak tworzę ilustracje do mojej książki! – I tak też zrobiła.

–– Dobrze, to teraz czas na współpracę z wydawnictwem – podsumowała mama. – Pracują tam redaktorzy, którzy podpowiadają autorowi, jak ulepszyć napisany tekst, dokonują korekty, czyli poprawiają znalezione błędy, i przygotowują książkę do druku.

–– A na czym polega to przygotowanie? – zainteresowała się mała ilustratorka.

–– Na wybraniu odpowiedniego koloru, kształtu czy wielkości liter, rozmieszczeniu tekstu oraz ilustracji na stronie, na zaprojektowaniu okładki i stron tytułowych – wyliczała mama. – O, widzę, że już naszkicowałaś małe wydawnictwo.

–– Tak, tu jest redaktor, który czyta książkę i poprawia błędy – objaśniała Julka, wskazując postać siedzącą przy nieforemnym biurku. – A ten wybiera najładniejsze literki z tych powieszonych na maleńkich wieszaczkach.

–– Pięknie! – zachwyciła się mama. – Choć wiesz, dziś pisarze i redaktorzy zwykle pracują na komputerach, tak jest szybciej i wygodniej – dodała rozbawiona. – Ciekawa jestem, jak narysujesz drukarnię, do której właśnie zmierzamy. Są tam specjalne maszyny, które na ogromnych arkuszach papieru drukują wiele stron książki jednocześnie. Potem te arkusze trzeba odpowiednio pociąć, złożyć w całość i skleić albo zszyć. A na koniec oprawić w piękną okładkę.
I tak powstał szkic drukarni, w której drukarze, niczym dzielne krawcowe, próbowali okiełznać pokrytą mrówczym pismem płachtę papieru za pomocą nożyczek oraz igły z nitką.

– Brawo, Julciu! – Mama pogładziła córkę po głowie. – Tak właśnie powstaje książka, która zostanie teraz wysłana do księgarni, gdzie stanie na półce, a potem trafi do rąk czytelników.

–– A moja, jak już wyzdrowieję, trafi do Julka, którego narysuję na okładce z otwartą książką na kolanach! – oznajmiła radośnie dziewczynka, dumna ze swojego dzieła.

Zabawa ruchowa „Książka”.
Dziecko zajmuje dowolne miejsca na dywanie. Leży na boku. Na hasło "książka się otwiera", przechodzi do leżenia na wznak, wyciąga na boki wyprostowane ręce i nogi. Na hasło "książka się zamyka", powraca do pozycji wyjściowej. Leżenie na boku, nogi podkurczone. "Książka stoi na regale" przechodzi do stania na baczność.

 

5. Zabawa twórcza „Moja własna książka”.

Dziecko na kartce A4 projektuje okładkę własnej książki, nie może na niej zabraknąć tytuły, imienia i nazwiska autora. Wykorzystajcie wszystkie dostępne materiały plastyczne: kredki, mazaki, pastele, farby, naklejki, papier kolorowy.

II. 

Obraz Bajka księżniczka, rycerz, zamek, karetki, Jednorożec, Korona, na  wymiar • flaga, złoto, sztuka • REDRO.pl

 

  • Słuchanie fragmentów bajek czytanych przez rodzica. Zadaniem dzieci jest odgadniecie tytułu oraz wskazanie, co nie zgadza się w treści baśni

 

  • „Kopciuszek”

Książę stanął przed gankiem domu wdowca, macocha wybiegła mu naprzeciw, zapraszając uprzejmie. Trzy córki, strojąc skromne minki, usiadły na krzesłach i wyciągnęły przed siebie nogi. Książę zaczął mierzyć pantofelek, który, o dziwo, pasował na stopy wszystkich sióstr. – Ooo.., – zawołał książę.
 

  • „Czerwony Kapturek”

Chrr…, chrrr.. – słychać było głośne chrapanie wilka. Do chatki weszła mała dziewczynka w czerwonej czapeczce. Zbliżyła się do łóżka. Otworzyła usta i z wielkim apetytem połknęła smacznie śpiącego wilka.
 

  • „Kot  w butach”

Był sobie pewien młynarz, który zostawił swemu kotu w spadku młyn i osła.
– To ci dopiero majątek! – westchnął kot. Natychmiast więc wybrał się na zakupy do miasta i kupił sobie buty. Kocur tak wystrojony z lubością podkręcał wąsa, a sąsiedzi z podziwem mówili: No, no! To ci kocur!

 

  • „Brzydkie Kaczątko”

Nad jeziorem w swym gnieździe siedziała kaczka, wysiadywała pisklęta. Nudziła się ogromnie. Aż w końcu jedno po drugim zaczęły pękać jaja i wychodzić z nich piękne kaczuszki. Pozostało tylko jedno jajo, a z niego wyskoczył piękny, młody królewicz.

  •  Znajdź różnice „Czerwony Kapturek”

https://i.pinimg.com/1200x/d7/9b/2a/d79b2a9c126bf75220d5665c939ac2fc.jpg 

 

 http://www.rokwprzedszkolu.pl/index.php?f=zab_3_00220_EB&k=k0205&d=zab –

  • Swobodne wypowiedzi dzieci na temat obrazka z ilustracji:
  • Ćwiczenie spostrzegania wzrokowego: znajdź.....

 

Najlepsi polscy ilustratorzy książek dla dzieci. Część 2 – ourtime

  • Ćwiczenia w czytaniu pod hasłem „Kłopoty z baśniami”.

Zły czarnoksiężnik pozamieniał tytuły bajek. Przeczytaj (Starszaki) zamienione tytuły i podaj ich poprawne nazwy

 

  •  „Cudowny Kapturek”
  • „Janek i Gosia:
  • „Gapciusek”
  • „Kot w bucie”
  • „O rybaku i rudej rybce”

  • Bajkowe puzzle.  Rusz głową i ułóż puzzle ☺

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/bajki/218169-czerwony-kapturek 

 

  • Grafomotoryka

Szlaczki dla dzieci - | Math, Education, Kindergarten

14.04.2021 Temat dnia: „Rycerze i księżniczki”

 I. 

  • Ćwiczenia poranne: Zabawa orientacyjno- porządkowa"Martmurki"

Swobodny bieg w różnych kierunkach.
Na hasło "Marmurki" dzieci zatrzymują się i nieruchomieją w różnych pozach.

  • Ćwiczenie dużych grup mięśniowych "Drzewa na wietrze"

Dzieci stoją w rozkroku, ramiona uniesione w górę.
Poruszają ramionami kołysząc się na boki (silny wiatr- skłon pogłębiony)

  • Zabawa z elementem podskoku "Skaczące piłki"

Podskoki obunóż w swobodnym tempie.

Księżniczka i Rycerz 20 - zestaw :: Naklejkolandia

  • Ćwiczenia w liczeniu.

Poniżej znajdują się  przygotowane sylwetki rycerzy.  Rodzic mówi zadanie a dziecko ogląda obrazek oraz przelicza ilość sylwet.

-10 rycerzy wracało z turnieju. 4 zatrzymało się na odpoczynek, a pozostali pojechali dalej. Ilu rycerzy pojechało dalej?

Temat dnia: RYCERZE I KSIĘŻNICZKI – Przedszkole u Cioci Mariolki

– 5 rycerzy wybrało się na wyprawę do lasu. po drodze dołączyło do nich 2 rycerzy. Ilu rycerzy było razem?

 Temat ,,Rycerze i księżniczki” – Przedszkole u Cioci Mariolki

  • Konstruowanie gry.  „Rycerz i księżniczka”:

Dziecko otrzymuje arkusz szarego papieru, na którym narysowane są

dwie równoległe linie, mazaki, klocki do odmierzania płytek chodniczka,

kostkę do gry, pionki, obrazki.

 Dzieci wykonują następujące czynności:

- odmierzają klockiem i rysują mazakiem płytki chodniczka

- przyklejają napis start na początku chodniczka i napis meta na końcu

chodniczka.

- wyznaczają na trasie miejsca przygód rycerza w drodze do księżniczki,

np. spotkanie ze smokiem, duży deszcz, który utrudnia podróż, spotkanie

innego rycerza, który pomaga przejść przez las itd. (załącznik)

 Rycerz i księżniczka - Maluchity

  • Rozegranie gry.

Dzieci rzucają na zmianę z rodzicem kostką, liczą oczka na kostce, odliczają odpowiednią

ilość pól przesuwając się do przodu. Uwzględniają wszystkie

ustalone wcześniej miejsca, w których rycerz przesuwa się do przodu,

czeka lub cofa się.

 

  •  ćwiczenia gimnastyczne 

 Jak co tydzień zachęcam was do ćwiczeń gimnastycznych. Ruch jest bardzo ważny, pamiętajcie o tym. Wysyłam wam linki do kilku tańców i serdecznie zapraszam do tańca. 

https://www.youtube.com/watch?v=k2hBMkZuvP8&list=PLQBt82zcfRIKC1YS_lfK4LC7PUu-mcRKL      ZumbAtomic Warm up song---What Makes You Beautiful by One Direction

https://www.youtube.com/watch?v=In_aYUOYZ1o  Zumba Kids - Freeze dance (The Kiboomers)

 

https://www.youtube.com/watch?v=rQwyMCzuMF8  Zumba KIDS - Better when I'm dancing - Meghan Trainor

  •  Grafomotoryka:

Szlaczki – grafomotoryka – autyzm.life i Neuroróżnorodni

 

  • Wierszyk logopedyczny - dziecko powtarza za rodzicem. 

Kącik logopedyczny | Przedszkole Nr 2 im. Misia Uszatka w Węgorzewie

 

Popołudnie:

1.  „ Droga do krainy bajek”

Autor: Bożena Forma

Przez środek pokoju ułożona długa skakanka (tasiemka sznurek) w dowolnym kształcie. 

Dziecko stoi bokiem, drobnymi krokami idzie po skakance "po krętej drodze do krainy bajek". Nie wolno wypaść przed, ani za skakankę. 

Podczas powtórzenia zabawy można zmienić położenie skakanki.

 

2.     Kapturek idzie przez las

Rodzic trzyma w ręce przygotowane sylwety: wilka, Czerwonego Kapturka, leśniczego, babci. Przed rozpoczęciem zabawy dzieci przygotowują sylwety postaci z bajki.

Pokoloruj najładniej jak potrafisz i spróbuj wyciąć każdą postać, rodzic pilnuje bezpieczeństwa podczas wycinania.

Przebieg zabawy:

Dziecko maszeruje po pokoju. Na hasło "bajka", dziecko zatrzymuje się zwracają twarzą do rodzica, który unosi wybrany przez siebie szablon. 

Dziecko wykonuje ustalone przed rozpoczęciem zabawy zadania:

•   "wilk" - skrada się

•   "Czerwony Kapturek" – podskakuje wesoło

•   "babcia" - przechodzi do leżenia na dywanie 

•   "leśniczy" - grozi palcem raz lewej, raz prawej ręki.

 

3. „Zamek – rysuj po śladzie” – karta pracy 

http://bystredziecko.pl/karty-pracy/szlaczki/szlaczki-zamek.pdf

 

4. Masażyk relaksacyjny (zabawa czeska, oprac. M. Bogdanowicz)

„LIST DO BABCI”

Dziecko siedzi zwrócone do rodzica plecami, rodzic masuje jego plecy – „wygładzamy papier listowny”

KOCHANA BABCIU.                                             Piszemy palcem na plecach dziecka

KROPKA.                                                               Z wyczuciem naciskamy plecy w jednym miejscu

PISZĘ CI, ŻE MAMY W DOMU                             Kontynuujemy pisanie

KOTKA.

KROPKA                                                               znów stawiamy kropkę.

KOTEK CHODZI,                                                   Kroczymy palcami,

KOTEK SKACZE,                                                   „skaczemy”, opierając dłoń na przemian na przegubie i na palcach.

KOTEK DRAPIE,                                                    Delikatnie drapiemy dziecko po plecach,     

KOTEK CHRAPIE.                                                 opieramy na nich głowę i udajemy chrapanie            

SKŁADAMY LIST,                                                  Krzyżujemy ręce dziecka, 

 NAKLEJAMY ZNACZEK                                       dotykamy jego czoła wewnętrzną stroną dłoni

I ZANOSIMY NA POCZTĘ.                                    Bierzemy dziecko na ręce i spacerujemy z nim.                      

 

 

13.04.2021 Temat dnia : ZAJĄC W ROLI GŁÓWNEJ

I. 

  • Ćwiczenia poranne:

Zabawa bieżna "Zajączki w ogrodzie" Dzieci- zajączki biegają po ogrodzie. Na hasło "Ogrodnik" chowają się- zatrzymują i robią przysiad podparty, pochylając nisko głowę.

Ćwiczenie dużych grup mięśniowych "Przenosimy skrzynie z warzywami"
Dzieci stoją w rozkroku, wykonują skłony w przód- podnoszenie ciężaru
oraz skręty w prawo i w lewo- przenoszenie ciężaru na samochody.

Zabawa z elementem równowagi "Strach na wróble"
Dzieci- wróble biegają w różnych kierunkach. Na hasło "Strach na wróble" zatrzymują się i stają na jednej nodze.

Marsz po obwodzie koła z wyklaskiwaniem rytmu

 
  • „Domowa biblioteczka” – oglądanie książeczek znajdujących sie w domu. Rodzic zachęca dzieci do wypowiadania się na temat swoich ulubionych książek. 

Pluszowy Feliks maskotka 40 cm

  • „Zając Feliks” – słuchanie bajki D. Kossakowskiej.
Stary las cicho szumiał swoją melodię. Brzozy drżały na wietrze, graby poruszały się w różne strony jakby tańczyły znany tylko sobie taniec. Nieruchome świerki dumnie spoglądały w górę. Promienie słońca przedzierały się przez bujne liście dębów. Tuż za lasem rozciągało się duże pole. Wśród wysokich traw rosnących przy polu mieszkał zając Feliks wraz ze swoją rodziną. Swoje imię Feliks otrzymał po dziadku. Wszyscy w rodzinie opowiadali o odwadze dziadka Feliksa. Znana była historia jak to zając Feliks przechytrzył psy myśliwskie i uratował swego brata. Kiedy więc 
 w rodzinie Szaraków przyszły na świat zajączki, rodzice wiedzieli, że jeden z nich będzie miał na imię Feliks. I tak nasz bohater został Feliksem Odważnym. Odwagą wykazywał się Feliks już od urodzenia. Bardzo szybko zaczął wychodzić ze swojej kotlinki, aby wspólnie z mamą wybrać się na poszukiwanie pożywienia. Najlepsza koniczyna rosła na sąsiedniej łące. Soczysta, pachnąca i na tyle wysoka, że wcale nie było widać zająca, który w niej siedział. - Feliksie musisz być ostrożny – ostrzegała mama. Nikt nie może cię zobaczyć, ani lis, ani jastrząb. Lis Chytrus jest naszym wrogiem, jastrząb też nas nie lubi. - Dobrze mamo, będę ostrożny – odpowiadał Feliks. Ale tak naprawdę wcale nie przejmował się tym co mówiła mama. Każdego dnia oddalał się od mamy coraz bardziej. Wydawało mu się, że w innym miejscu jest ładniejsza koniczyna i bardziej soczysta trawa. No i był bardzo ciekawy co znajduje się za wysokim płotem. Zauważył, że jest w płocie takie miejsce, przez które można przejść na drugą stronę. - Muszę zobaczyć co tam jest – pomyślał Feliks. Następnego dnia wczesnym rankiem, kiedy cała rodzina jeszcze spała, cichutko opuścił swoją kotlinkę i wyruszył na spotkanie przygody. Zapamiętał drogę do wysokiego ogrodzenia, bez trudu więc pokonał znaną mu trasę. Rozejrzał się dookoła. Panująca wokół cisza zachęciła Feliksa do działania. Przecisnął się przez dziurę w ogrodzeniu i znalazł się w cudownym miejscu, którego nigdy jeszcze nie widział. W równych rzędach rosły rośliny, których nie było ani na łące, ani na polu. - Wyglądają smakowicie – powiedział cicho zając. Muszę spróbować jak smakują. Góra zielona, a to co jest w ziemi pomarańczowe. Feliks wbił swoje ostre ząbki w słodziutką marchewkę. Zjadł jedną, potem drugą. Poczuł, że jego brzuszek jest pełny. Najedzony zajączek lubi odpocząć. - Mała drzemka nie zaszkodzi mi – pomyślał Feliks. Ułożył się wygodnie pod dużym liściem dyni i zasnął. Śniło mu się, że skacze po łące, zjada kwiaty rumianków i koniczyny. Słucha radosnego świergotu ptaków i bzyczenia pracowitych pszczół zbierających nektar  z kwiatów. Przewrócił się na drugi bok, żeby schować się przed promieniami słońca, które łaskotały go w nos. Beztroskie odpoczywanie Feliksa przerwał nieprzyjemny hałas. Zając zerwał się na równe nogi. Zobaczył nadbiegającego z oddali dużego zwierzaka. nie był to lis, ani jastrząb, przed którymi ostrzegała mama. Biegł szybko w stronę Feliksa i głośno szczekał. Feliks zrozumiał, że pies nie jest jego przyjacielem i najlepszym wyjściem z trudnej sytuacji będzie ucieczka. Zaczął biec ile sił w nogach. - Gdzie jest ta dziura w płocie? – krzyczał rozpaczliwie Feliks. Biegał w prawo, w lewo, zawracał i jeszcze raz próbował znaleźć otwór, przez który dostał się do ogrodu. Pies biegł tuż za nim i głośno szczekał. Feliks w ostatniej chwili znalazł drogę ucieczki. z wielką siłą uderzył  w płot. Udało mu się uciec za ogrodzenie, ale silne uderzenie pozostawiło ślad na jego łapie. Przenikliwy ból przeszył łapę Feliksa. Zatrzymał się, bo wydawało mu się, że nie da rady biec dalej. Łzy napłynęły do jego wielkich oczu, chciał jak najszybciej znaleźć się w swoim domu. Ciągle słyszał szczekanie psa, widział jego groźne zęby. Zobaczył też nadchodzącego w jego stronę człowieka. Wiedział, że musi jak najszybciej opuścić to miejsce. Przezwyciężając ból pobiegł w stronę pola. Wydawało mu się, że droga nigdy się nie skończy. Kiedy zmęczony i obolały dotarł do swojej kotlinki, widok jego rodziny sprawił mu ogromną radość. - Mamo, tak się bałem, że już was nie zobaczę – wyszeptał Feliks. Pies był straszny, miał  duże zęby i głośno szczekał. Chyba skręciłem łapę... Mama zajęczyca przytuliła synka. Była szczęśliwa, że wrócił do domu, ale po chwili popatrzyła na niego groźnie i powiedziała: - Feliksie, musimy poważnie porozmawiać. Naraziłeś się na niebezpieczeństwo, mogłeś stracić życie. nie słuchałeś moich przestróg, zapomniałeś o wszystkich zasadach. - Mamo, chciałem być odważny tak jak mój dziadek. Przecież jestem Feliks Odważny. - Feliksie, musisz jeszcze nauczyć się wielu rzeczy. Przede wszystkim tego, że należy słuchać mamy. Nieposłuszeństwo nie wychodzi na dobre. Mam nadzieję, że zrozumiałeś swój błąd, a boląca łapka będzie przestrogą. Myślę, że wyrośniesz na mądrego i odważnego zająca. - Tak mamo - wyszeptał Feliks i poczuł że sen nadchodzi wielkimi krokami, a on nie ma siły żeby z nim walczyć. - Dobranoc, urwisie – powiedziała mama – kolorowych snów o pięknych ogrodach...
 
  • Rozmowa na podstawie bajki. - Gdzie mieszkał zająć Feliks? - Kto z przodków zająca miał na imię Feliks? - z czego słynął dziadek Feliksa? - Przed kim mama ostrzegała Feliksa? - Dokąd wybrał się samodzielnie Feliks? - Jakie warzywa zobaczył w ogrodzie zając? - Gdzie odpoczywał Feliks po zjedzeniu marchewki? - Co przyśniło się Feliksowi? - Kto przerwał beztroskie odpoczywanie Feliksa? - Co zrobił Feliks? - Co stało się z łapą zająca podczas ucieczki przed psem? - Co poczuł  Feliks, gdy zobaczył swoją mamę? - Co mama powiedziała Feliksowi?
  • „Jaki był zając Feliks?” – swobodne wypowiedzi dzieci. Dzieci wypowiadają się na temat cech charakteru zająca. Zwrócenie uwagi na  brak posłuszeństwa wobec rodziców  i konsekwencje takiego postępowania. 

  • „Zapamiętaj hasło” – pobudzanie i hamowanie ruchu. Dzieci poruszają się po sali zgodnie ze słyszanym rytmem. po usłyszeniu hasła wykonują wcześniej ustalone zadania: - stop – zatrzymanie się -obrót – obracaja się - bęc – siad skrzyżny - hop – podskoki 

PODRÓŻ DO KRAINY BAJEK

1.

Lubimy baśnie smutne i wesołe,

to chyba jasne, czemu tak się dzieje.

Te smutne niezłą dają życia szkołę,

wesołe dają zaś nadzieję.

Ref.

Zabierz nas, zabierz do krainy bajek

niezapomniany panie Andersenie.

Niechaj przez chwilę, chociaż nam się zdaje,

że może każde spełnić się marzenie.

2.

A w Kopenhadze ponoć wieczorami

po dzień dzisiejszy błądzi po ulicach

widmo dziewczynki małej z zapałkami

wraz ze swą smutną tajemnicą.

Ref.

Zabierz nas zabierz….

3.

Lecz Calineczka spotka księcia w końcu,

brzydkie kaczątko stanie się łabędziem,

ziarenko groszku wykiełkuje w słońcu,

a słowik zawsze śpiewać będzie.

Ref.

Zabierz nas zabierz….

Wspólne śpiewanie.

 

  • „Koncert dla baśniowych bohaterów” – śpiew indywidualny . Dzieci śpiewają znane im piosenki indywidualnie dedykując je swoim ulubionym bohaterom bajek. 
  • „Pokaż jak chodzisz” – zabawa z elementami pantomimy. Dzieci poruszają się swobodnie po sali, stosując się do instrukcji rodzica: idziemy jak słonie, idziemy jak krasnoludki, uciekamy przed smokiem, skaczemy po kamieniach, przechodzimy przez rzekę.
 
  • „Podróż do krainy baśni” – zabawa relaksacyjna z elementami wizualizacji. Dzieci leżą na dywanie, zamykają oczy, a rodzic mówi na tle spokojnej muzyki. Wyruszamy do krainy baśni. Tam zawsze jest ciekawie, mogą zdarzyć się przygody, o których marzymy. W baśniowej krainie świeci słońce i radośnie śpiewają ptaki. Idziemy przez las, w którym mieszkają krasnoludki. Wyszły ze swoich małych domków i pozdrawiają nas. Przechodzimy obok rzeki,  w której pływa złota rybka. Pomyśl życzenie i powiedz je w myślach. Może złota rybka spełni je? Przechodzimy przez most. W dole szumi rzeka, a nad naszymi głowami śpiewają ptaki. Idziemy wąska ścieżką prosto do domku Kubusia Puchatka. Kubuś  zaprasza cię na miód. Jesz miód razem z Kubusiem. Jest bardzo słodki, popijasz go zimną wodą. Bawisz się razem z misiem. Urządzacie zawody, kto wyżej podskoczy. na nogach masz czarodziejskie buty, które pozwalają ci wysoko podskoczyć i delikatnie wylądować na ziemi. Robisz wielkie skoki, podążasz w kierunku przedszkola. Zdejmujesz czarodziejskie buty, zostawiasz je w baśniowej krainie i idziesz do przedszkola. Jesteś już bardzo blisko, mijasz plac zabaw i wchodzisz do przedszkola. Otwierasz oczy, wyciągasz się, ziewasz i powoli siadasz. 

 

  • Baśniowa kolorowanka

Kolorowanka dla dzieci - obrazek z bajki o Kocie w butach :: Modowo.pl

Popołudnie:

1. „Czerwony Kapturek i wilk” - zabawa orientacyjno-porządkowa

Rodzic jest  wilkiem, który odchodzi na bok. Dzieci – czerwone kapturki poruszają się swobodnie po sali, co pewien czas schylając się i naśladując zbieranie kwiatków. Na klaśnięcie wybiega wilk, a kapturek zastyga w bez ruchu. Jeśli  się pierwszy poruszy, zostaje zamieniony w wilka. 

 

2. „Bajkowe zagadki” -  odgadywanie zagadek dotyczących znanych dzieciom bajek.

- Jak dzieci się nazywały, które lasu się nie bały i łakomczuchami się okazały?

(Jaś i Małgosia)

- Leśną dróżką wędrowała, kwiatki zrywała i wilka spotkała.

(dziewczynka, Czerwony Kapturek)

- Gdzie smaczne ciasteczka były, co Jasia i Małgosię skusiły? (u Baby Jagi)

- Jakie leśne ludki z królewną mieszkały, o jej życie się troskały? (krasnoludki)

- Gdzie Baby Jagi chatka stała, którą para dzieci spotkała? (w lesie)

- Jaki kapturek na głowie miała dziewczynka z koszyczkiem, co lasem wędrowała?

(czerwony)

- Zrobiła pierogi, dziewczynka mała, jak się nazywała? (Masza)

- To będzie zagadka: zgadnij czyja z piernika chatka? (Baby Jagi)

- Kto ciasteczka zje i od Baby Jagi ucieknie? (Jaś i Małgosia)

- Małe zwierzę, buty duże, kto przeskakuje kałuże? (Kot w Butach)

- W lesie zamieszkała, krasnoludki wokół miała? (Królewna Śnieżka)

3. Układanie rytmów - zabawy kolorowymi spinaczami

  • Dzieci dostają paski papieru z pięcioma kolorowymi, grubymi kreskami. Na środku stolika są wysypane kolorowe spinacze. Dzieci wyszukują spinacze w kolorach swoich kresek. Przypinają je na paskach papieru obok kresek w tych kolorach.
  • Dzieci dostają łańcuszek ze spinaczy, ułożony według określonego rytmu, np. spinacz czerwony – niebieski – żółty - czerwony – niebieski –żółty - czerwony – niebieski -żółty. Muszą dokończyć łańcuszek, kontynuując dostrzeżony rytm.

4. Bajkowe puzzle - Kopciuszek

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/bajki/115942-śnieżka-i-książę

 

 

12.04.2021 Temat dnia: W BAJKOWEJ KRAINIE
 
I. 
 
  • „W bajkowej krainie” – zabawy i ćwiczenia poranne 
„Krasnoludki i wielkoludy ” – Dzieci naśladują krasnoludki – chodzą w przysiadzie oraz wielkoludy – chodzą na palcach.
„Wilk” – Dzieci poruszają się swobodnie po sali. na hasło „wilk” – gromadzą się w wyznaczonym miejscu sali.
„Zaklęci rycerze” – Dzieci wykonują swobodny bieg po sali, a na przerwę w muzyce zatrzymują się i stoją nieruchomo.
 „Jestem…” – Dzieci naśladują sposób poruszania się określonych przez rodzica postaci z bajek, np. staruszki, rycerza, smoka.
 
  • „Zakupy mamy” – słuchanie opowiadania D. Kossakowskiej.

Obok domu Celiny i Melki stoi stragan. Jest on własnością pana Zygmunta. Mama dziewczynek często kupuje tam owoce i warzywa. Są świeże i dorodne. Dzisiaj mama wybrała się po zakupy z Celiną. Kupiła dwie cebule i trzy cytryny. Niedaleko straganu jest cukiernia, w której sprzedają przepyszne torty cytrynowe. Celina bardzo je lubi. Chętnie zjada też cukierki owocowe. Mama mówi, że Celina to wielki łasuch, dlatego zbyt często nie zachodzą do cukierni. 
Rozmowa na temat opowiadania.
- Co stoi obok domu Celiny i Melki? - Czyją własnością jest stragan? - Co mama kupuje u pana Zygmunta? - Jakie są warzywa pana Zygmunta? - z kim dzisiaj mama poszła po zakupy? - Co kupiła mama u pana Zygmunta? - Co sprzedają w cukierni? - Jakie słodycze lubi Celina? - Dlaczego mama nie zachodzi z Celina zbyt często do cukierni?
Wyszukiwanie na ilustracji przedmiotów, których nazwy zawierają głoskę „c”.
 Dzieci oglądają ilustrację i wymieniają nazwy zawierające głoskę c: cukierki, cebula, cytryna, cyrk, cena, cegły.
Wyeksponowanie wyrazu podstawowego – „cebula” oraz obrazka przedstawiającego cebulę.
 
  • Analiza i synteza słuchowa wyrazu „cebula”. - Wybrzmiewanie sylab i głosek. - Wypowiadanie sylab połączone z klaskaniem. - Wypowiadanie kolejnych głosek wyrazu cebula. - Liczenie głosek w wyrazie cebula.
PLAN PRACY
 
- Podawanie wyrazów z głoską c w nagłosie (cena, cekiny, cyrk), śródgłosie (kocyk, plecak, ocet) i wygłosie (pajac, noc, owoc). - Określenie rodzaju głoski c (spółgłoska). - Wybrzmiewanie sylab w wyrazie połączone z tupaniem, uderzaniem o uda.
 
  • „Księżniczka szuka księcia” – zabawa orientacyjno – porządkowa. Dzieci poruszają się po sali podskokami.
Scena Z Królem I Królową W Bajkowej Krainie | Premium Wektor
 
Przebieg: „Czy znasz te książki?” – oglądanie książek. Dzieci oglądają zgromadzone książki, określają ich rodzaj, wymieniają bohaterów bajek.
  • „Bajkowy bohater” – rozwiązywanie zagadek. Była królewną, w lesie mieszkała. I krasnoludkom pomagała.   (Śnieżka)
  • Kot to niezwykły, kot bajkowy. Na głowie kapelusz, na plecach płaszcz nowy.  No i buty, długie czerwone, z wielką dumą noszone.   (Kot w butach)
  • Miód to jego przysmak, z nim się nie rozstaje. Dla Prosiaczka i Królika, też go czasem daje.   (Kubuś Puchatek)
  • Mała dziewczynka w czerwonej czapeczce i wilk z długimi uszami. To bajka, którą od dawna znamy. (Czerwony Kapturek)
 
  • „Mój ulubiony bajkowy bohater” – swobodne wypowiedzi dzieci. Dzieci wypowiadają się na temat swoich ulubionych bajkowych bohaterów. Określają, czy to bohater filmu, czy książki. Mówią w jaki sposób można zaznaczyć w książce miejsce, w którym skończono czytanie.
 
  •  „Zakładka do książki”  – wycinanie i przyklejanie elementów. 
Cele: • Zapoznanie ze sposobem wykonania zakładki. • Doskonalenie sprawności manualnej. • Wdrażanie do estetycznego wykonywania pracy.
Środki dydaktyczne: paski 5x15cm wycięte z białego brystolu, kolorowy papier, nożyczki, klej, różne książki, dla dorosłych, dla dzieci, albumy, kolorowanki, bajki. Podanie tematu pracy, wyjaśnienie sposobu jej wykonania. Dzieci  wykonają zakładki do książek. Otrzymują przygotowane przez rodzica paski brystolu. z kolorowego papieru wycinają ozdoby (kwiaty, paski, figury geometryczne), które przykleją na zakładce. Zakładkę ozdabiają z obu stron. na górze zakładki robią dziurkaczem dziurkę i przewlekają kolorowy sznureczek.
 
Dzień książki w przedszkolu w centrum | Przedszkole Piotrus Pan w Radzyminie
Samodzielna praca dzieci.
Sprzątnięcie stanowisk pracy.
Wspólne oglądanie zakładek.
 
II. Popołudnie
 

1. Zabawa ruchowa "Raz, dwa, trzy, Baba-Jaga patrzy!"

Dziecko ustawia się w jednym końcu pokoju. W drugim końcu pokoju, twarzą do ściany, staje rodzic, który odgrywa rolę Baby-Jagi.

Baba-Jaga uderza dłonią o ścianę i mówi zaklęcie: Raz, dwa, trzy, Baba-Jaga patrzy!  W tym czasie dziecko próbuje zbliżyć się do Baby-Jagi.

Gdy ona  skończy mówić swoje zaklęcie, odwraca się i wskazuje na dziecko, jeśli to nie zdążyło znieruchomieć.Jeżeli to nastąpiło, odsyła dziecko do miejsca startu, jeśli udało mu się znieruchomieć, to Baba-Jaga odwraca się do ściany i ponownie mówi : "Raz, dwa...... itd. Zabawę powtarzamy według uznania rodzica i chęci dziecka.

 

2. „Co było dalej?” – zabawa twórcza.

Rodzic pokazuje dziecku po jednej ilustracji z wybranej książki. Zadaniem dziecka jest opowiedzenie „co było dalej”.

 

3.Bajkowe ćwiczenia dykcyjne  - zabawa w teatr (10 min. filmu)

https://www.youtube.com/watch?v=wPpZ1qpH_ao&t=542s&ab

 

4. Pokoloruj wg. kodu - różnicowania prawej i lewej strony.

http://domowenauczanie.pl/wp-content/uploads/2020/04/strzalki.png 

 

5.„Smocze historie” – zabawa z wierszem Joanny Myślińskiej, Iwony Mojsak.

W czarnej pieczarze wesoły żył smok, - ręce przed sobą, rysujemy kształt kuli

zieloną miał skórę, zielony też bok. - przesuwamy wolno dłońmi wzdłuż boków

Wszystkim wciąż robił głupie kawały, - gwałtownie otwieramy zaciśnięte piąstki

aż w pewnej chwili zrobił się mały - zbliżanie się palca wskazującego i kciuka

i bardzo szybko wzniósł się w powietrze. - gwałtowny wyrzut ręki w górę

Udaje teraz liście na wietrze. - powolny ruch dłonią, naśladowanie fali

Nikt go nie widział już od dwóch lat, - pokazanie przed sobą dwóch palców

lecz nie zapomniał o smoku świat. - ręce od siebie w górę (vivat)

 

 

09.04.2021 Temat dnia: Rodzina szpaków

„Szpaki” – słuchanie opowiadania.
Obok domu Pawła rozciąga się duży ogród. Rosną w nim kwiaty i drzewa. do ogrodu często przylatują ptaki. Są wśród nich także szpaki. Każdego roku Paweł obserwuje je. na podwórku rośnie wielka brzoza. To właśnie na niej szpaki mają swoją budkę lęgową. Kiedy wracają w marcu ze swojej wędrówki z Europy Zachodniej, budka lęgowa już na nie czeka. Wyczyszczona z zeszłorocznych traw i patyczków jest gotowa, aby założyć w niej nowe gniazdo. Szpaki, które mieszkają w ogrodzie Pawła już wróciły. Kilka razy obleciały cały ogród, usiadły na każdym drzewie i sprawdzały co się zmieniło. Zajrzały też do budki lęgowej. Chyba im się spodobała. Coraz częściej wchodzą do niej i przynoszą suche trawy, mech, drobne gałązki. Uwiją z tego wygodne gniazdko. Kiedy w gnieździe pojawią się jajka samica i samiec będą wysiadywać je na zmianę. po 14 dniach wyklują się małe szpaki, które trzy tygodnie spędzą w gnieździe. W tym czasie ich rodzice ciężko pracują. Młode szpaki mają wielki apetyt. Rodzice karmią je owadami, dżdżownicami. Gdy dorosną wspólnie z rodzicami będą częstymi gośćmi w sadzie Pawła. Potrafią zjeść ogromne 
ilości wiśni, borówek, czereśni. Kiedy dojrzewają owoce, tata Pawła stawia w sadzie „stracha”. Ale szpaki chyba wiedzą, że to nic strasznego,  a owoce są takie smaczne…
 
Rozmowa na podstawie opowiadania. - Kto przylatuje do ogrodu Pawła? - Jakie ptaki obserwuje Paweł? - Gdzie szpaki mają swoją budkę lęgową? - W jaki sposób przygotowuje się budkę lęgową dla szpaków? - z czego szpaki wiją gniazdo? - Kto w rodzinie szpaków wysiaduje jajka? - po ilu dniach z jajek wykluwają się szpaki? - Ile czasu spędzają młode szpaki w gnieździe? - Co zjadają młode szpaki? - Jakie owoce lubią jeść szpaki? - W jaki sposób tata Pawła odstrasza ptaki? - Czy sposób taty na odstraszanie szpaków jest skuteczny?
 
„Czyje to gniazdo?” – zabawa dydaktyczna. Dzieci oglądają gniazda różnych ptaków: bociana, jaskółki, szpaka. Dopasowują sylwetę ptaka do odpowiedniego gniazda. Dzielą nazwy ptaków na sylaby. Nazwy ptaków wypowiadają w liczbie pojedynczej i mnogiej.
 
Temat ,,Domy ptaków” – Przedszkole u Cioci Mariolki
Temat ,,Domy ptaków” – Przedszkole u Cioci Mariolki
 
Propozycje zabaw dla dzieci z gr IV (31.03) – Przedszkole numer 54 w  Lublinie
 

Podawanie zdrobnień i zgrubień do słowa szpak.
szpak – szpaczek, szpakunio…
szpak – szpaczysko…

 

GRUPA POZIOMKI 14.04-17.04.2020

 

Podawanie przykładów czynności, jakie może wykonywać szpak.
Dzieci podają przykłady czynności. Np. śpiewa, je, kąpie się (w sadzawce), karmi młode, fruwa, dziobie, buduje gniazdo…

Ćwiczenia oddechowe – wykorzystujemy piórka do ćwiczeń aparatu mowy, słuchając odgłosów lasu poprzez dmuchanie wprawiamy w ruch kolorowe piórka.

 

 „PTAKI WRACAJĄ DO GNIAZD” – zabawa ruchowa.  Dziecko rozkłada w dowolnym miejscu chustkę, są to gniazda. Dzieci biegają po sali naśladując ptaki. na hasło: ptaki wracają do gniazd - dzieci odnajdują swoje gniazdko (chustkę) i siadają w niej.

Wycinanka :Ptaki" . Czytanie globalne z rodzicem podpisów. Dopasowywanie nazw do obrazka.  

  

karty pracy ptaki chomikuj - Szukaj w Google | Quick

 

 

 

Praca plastyczna "Ptaszek" z wykorzystaniem talerzyka:

 

Ptak - praca plastyczna z wykorzystaniem talerzyka papierowegoedufunkids.com


08.04.2021 Temat dnia: Jaskółka robi kółka

I. 

 

1. Rozmowa o wiosennych powrotach ptaków. Oglądanie książek o ptakach; rozpoznawanie i nazywanie wybranych z nich. Zwrócenie uwagi na te ptaki, które można spotkać w pobliżu domów (bocian, jaskółka, szpak, wróbel, kukułka, sroka, wrona, kawka).  Zachęcam do obejrzenia krótkiego filmiku: Jaskółka karmiąca pisklęta
https://www.youtube.com/watch?v=m0GwnNmAHxU

 

2.„Kropka do kropki” – ćwiczenia w liczeniu.

Będą nam potrzebne różnej wielkości klocki, na których znajdują się wypusty w kształcie koła poprzez które łączy się klocek. Jeśli nie mamy takich klocków to można narysować kwadrat a w nim kropki od 1 do 5, ale uwaga podwójnie trzeba narysować i wyciąć. Można tez wydrukować poniższe kostki i polecić dziecku wyciąć.

Rodzic rozkłada kwadraty. Dziecko ma za zadanie wybierać dwa kwadraty i liczy sumę kropek z dwóch kwadratów.

Rodzic może też wybierać dziecku kwadraty aby wykorzystać wszelkie możliwości dodawania.

3. Gdzie leży jaskółka?” – ćwiczenie orientacji w przestrzeni.
Będzie potrzebna nam gazeta bądź kartka papieru oraz  wycięte jaskółki. Zachęcam do wydrukowania i wycięcia jaskółek (10 sztuk potrzebnych bedzie do następnej zabawy) zamieszczonych poniżej, jeśli nie ma takiej możliwości dziecko może samo narysować jaskółki, lub można je zastąpić dowolnymi przedmiotami np. zakrętki, guziki, klocki

Dzieci układają je zgodnie z instrukcją
rodzica:
– Połóż jaskółkę na środku gazety/kartki
– połóż jaskółkę na górze gazety/kartki
– połóż jaskółkę na dole gazety/kartki
– połóż jaskółkę w prawym górnym rogu gazety/kartki
– połóż jaskółkę w lewym dolnym rogu gazety/kartki
– połóż jaskółkę w lewym górnym rogu gazety/kartki
– połóż jaskółkę w prawym dolnym rogu gazety/kartki

4. „Gdzie siedzi jaskółka?” – liczebniki porządkowe.

Rodzic na kartce A4 ustawionej pionowo rysuje 6 poziomych kresek na całej stronie. Dziecko wykonuje zadania według instrukcji Rodzica:
– policz wszystkie wycięte jaskółki
– podziel jaskółki na 2 równe zbiory układając je z prawej i lewej strony.
– policz ile jaskółek jest w każdym zbiorze 
–  połóż kartkę z liniami, które w zabawie są drutami, na których siadają jaskółki
– na pierwszym drucie połóż 1 jaskółkę, a na czwartym 4
– ułóż zadanie do rysunku (Na pierwszym drucie siedziała 1 jaskółka, a na czwartym 4. Ile jaskółek siedziało na drutach?)
– na trzecim drucie połóż 3 jaskółki, a na szóstym 2
– ułóż zadanie do rysunku (Na trzecim drucie siedziały 3 jaskółki, a na szóstym 2. Ile jaskółek siedziało na drutach?)
– korzystając ze wszystkich jaskółek ułóż dowolną ich ilość na każdym drucie.
– powiedz ile jaskółek siedzi na każdym twoim drucie.

 

5. „Ćwiczymy jak ptaki”– ćwiczenia gimnastyczne

Zabawa ożywiająca:

Dzieci przemieszczają się po pokoju w określony  sposób.

Bocian – dzieci chodzą po sali wysoko unosząc kolana,

Żabki – dzieci skaczą  naśladując żabki,

Jaskółka – dzieci stoją na jednej nodze, druga noga uniesiona w tył, ramiona

w bok,

Żuraw – dzieci stoją na jednej nodze, druga noga ugięta i uniesiona

w górę, ręka przełożona pod kolanem i chwytamy się za nos.

Część główna:

W parach , rodzic – dziecko (ewentualnie rodzeństwo) ustawiają się naprzeciwko siebie i trzymając się za ręce wykonują ćwiczenia:

-  na zmianę wykonują przysiady,

- w tym samym czasie wykonują przysiad,

- wykonują obrót wokół własnej osi cały czas trzymając się za ręce, zmiana kierunku,

- rodzic liczy do 2, na 1 klaszczą w swoje dłonie, na 2 uderzają w dłonie osoby współćwiczącej,

- ćwiczenie jak wyżej tylko liczymy do 4, na 1  klaszczą w swoje dłonie, na 2 przybijają piątkę prawą ręką, na 3 klaszczą w swoje dłonie, na 4 przybijają piątkę lewą ręką,

- ćwiczenie jak wyżej tylko w siadzie ugiętym i ćwiczą nogi, na 1 klaśnięcie podeszwami stóp, na 2 przybijamy piątkę prawą stopą, na 3 klaśnięcie podeszwami stóp i na 4 przybijamy piątkę lewą stopą,

- ćwiczący w leżeniu tyłem stopy opierają o stopy osoby współćwiczącej i wykonują ruchy jakby jechały na rowerze, po kilku ruchach zmiana kierunku.

Ćwiczenie oddechowe:

Dziecko leżąć tyłem wykonuje wdech (brzuch wciągamy, uwypuklamy klatkę piersiową) i wydech (wypychamy brzuszek ku górze), w tym czasie rodzic kładzie rękę na brzuchu dziecka i sprawdza czy brzuch prawidłowo pracuje.

 

 

II. Popołudnie

 

  • Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Wietrzyk i wichura.

Na hasło: Wietrzyk dzieci – drzewa – delikatnie poruszają palcami rąk wyciągniętych w górę
i cichutko szumią. Hasło: Wichura jest sygnałem do poruszania rękami i całym tułowiem, czyli naśladowania drzewa poruszającego się przy silnym wietrze.

  • Skoki – Głodne żabki.

Dzieci – żabki – poruszają się, skacząc. Na hasło: Mucha wyskakują w górę, aby złapać jedze­nie; następnie skaczą dalej.

Słuchanie wiersza M. Konopnickiej Jaskółka.

Podczas recytacji wiersza  dzieci, na sygnał, naśladują odgłosy piskląt: pi, pi, pi. Po wysłuchaniu wiersza oglądają obrazek przedstawiający jaskółkę. Omawiają jej wygląd; wypowiadają się,

ile dzieci miała jaskółka z wiersza i w jaki sposób o nie dbała.

Czarna jaskółeczka Czarna jaskółeczka

do gniazdeczka leci. karmi dziatki swoje.

– Pi, pi, pi, pi! – – Pi, pi, pi, pi! –

krzyczą głodne dzieci. krzyczą wszystkie troje!

Czarna jaskółeczka Czarna jaskółeczka

robaczki przynosi. po muszki już leci.

– Pi, pi, pi, pi! – – Pi, pi, pi, pi! –

każde o nie prosi krzyczą głodne dzieci.

  • Oglądanie obrazków (zdjęć) ptasich piór, zapoznanie z ich budową. Zwrócenie uwagi, że   składają się one z elastycznej osi oraz promyków, które od niej odchodzą z jednej i drugiej strony i nie łączą się ze sobą. Wyjaśnienie, że na skrzydłach ptaki posiadają pióra zwane lotkami, dzięki którym latają. Z ogona wyrastają pióra zwane sterówkami – one pozwalają ptakom utrzymywać równowagę.

 

 

 

 

 

  • Zabawy z głoską i literąJ, j (Dla chętnych dzieci).

Kreślenie litery J, j np. w powietrzu, na dywanie, na plecach.                                                          

Wymyślanie wyrazów rozpoczynających się głoską j.

  • Zabawa bieżna – Powroty ptaków.

Dzieci – ptaki – wracają z Afryki, biegają w różnych kierunkach z rozłożonymi na bok ręka­mi
jak skrzydłami, przy dowolnej muzyce.. Podczas przerwy  przykucają i odpoczywają przed dalszą podróżą. Muzyka jest  sygnałem do dalszego biegu.

 Zabawa dramowa – Wiosenne powroty.

Dzieci wcielają się w role wybranych ptaków i prowadzą z rodzicem lub rodzeństwem  krótkie dialogi, w których próbują wyjaśnić, dlaczego wróciły z Afryki.

  • Czytanie literatury dziecięcej wybranej przez rodzica.

 

Kolorowanka

24 kolorowanki jaskółka.rar - jaskółki - # kolorowanki - wiosna -  Marzena_koter22 - Chomikuj.pl

 

 


Temat dnia 07.04.2021: Dzień dobry bocianie

I.

Oglądanie ilustracji bociana. Swobodne wypowiedzi dzieci.

„Pudełko – niespodzianka” – zabawa zręcznościowa. Rodzic wypełnia pudełko z otworem na rękę dużą ilością fasoli. Następnie zakopuje w nim jakiś mały przedmiot np. kluczyk, piłeczkę, breloczek. Zadaniem dziecka będzie odszukanie schowanego przedmiotu. 

Rozwiązanie zagadki słownej: Na czerwonych długich nogach po łące wędruje. Wśród zielonej trawy żabki wypatruje.  (bocian)  
 
„Bocian i jego gniazdo” – opowiadanie  Rodzic opowiada dzieciom o bocianach wspomagając się ilustracją:
BOCIANY NIE LUBIĄ JEŚĆ ŻAB - Powtórka z biologii
 
Bociany TAURONA - Odpowiedzialność społeczna | TAURON Dystrybucja
 
Wiosna powoli zaczyna swe królowanie. Pojawiają się liście na drzewach, w ogrodach i lasach zakwitają kwiaty. Wszystko budzi się do życia. Ptaki też wiedzą, że rozpoczęła się wiosna. W bocianim gnieździe, które do tej pory stało puste, coś się dzieje. Wczesnym rankiem przyleciała para bocianów. Ich gniazdo znajduje się na starym drzewie. Mieszkają w nim od kilku lat i nie jeden raz doczekali się potomstwa.  Każdego roku, gdy przylatują z ciepłych krajów, dokładnie oglądają gniazdo. Padające deszcze, śnieg, wiatr i mróz uszkodziły ich dom. Trzeba je trochę poprawić. To zadanie dla bocianiego taty. Przynosi do gniazda patyki, gałązki i sprytnie umieszcza w miejscach, gdzie są dziury. Znosi też trawę, aby gniazdo było miękkie i wygodne. W tym czasie bociania mama poleciała na pobliskie pole, gdzie rolnicy rozpoczęli wiosenne prace. W poruszonej przez pług ziemi łatwo znaleźć pożywienie. Dżdżownice, myszy czy nornice to pyszny kąsek dla bocianów. Bociany odwiedzają też  leżące niedaleko gniazda łąki. Można tam trafić na ślimaki, owady, jaszczurki. Kiedy wieczorem para bocianów spotkała się w gnieździe okazało się, że jest niespodzianka. Pojawiły się dwa piękne jajka, z których wylęgną się małe bociany. Bociania mama ogrzewa je swoim ciałem. Za jakiś czas pojawią się pisklęta, które będą bardzo głodne. Przez dwa miesiące ich rodzice będą znosić jedzenie, aby małe bocianki mogły zmienić się w piękne dorosłe ptaki. Późnym latem razem z rodzicami wyruszą w daleką drogę, aby zimę spędzić w ciepłych krajach. A po powrocie zbudują gniazda 
 i założą własne rodziny. 
 
„Bocian zaraz żabę złapie” – zabawa logorytmiczna. „Kap kap deszczyk mały kapie, bocian zaraz żabę złapie”.
 
„Co wiemy o bocianach” – rundka z bocianem. Dziecko trzymające maskotkę bociana (lub obrazek) w ręku mówi co zapamiętało o bocianie i o jego życiu. 
„Przestraszone żabki” – zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał. Dzieci – żabki, naśladują skoki żabek. Klaśnięcie  jest sygnałem, że zbliża się bocian. Przestraszone żabki nieruchomieją. Dwa klaśnięcia są sygnałem, że bocian odszedł i żabki mogą skakać dalej.
 
Piosenka "Kle kle boćku "
 

Przywitajmy bociany słowami tej wesołej piosenki.

Kle, kle boćku, kle, kle.
Witaj nam bocianie.
Łąka ci szykuje,
łąka ci szykuje
żabki na śniadanie. (bis)

Kle, kle boćku kle, kle.
Usiądź na stodole.
Chłopcy ci zrobili, chłopcy ci zrobili
gniazdo w starym kole. (bis)

Kle, kle boćku kle, kle.
Witamy cię radzi.
Gdy zza morza wracasz, gdy zza morza wracasz
wiosnę nam prowadzisz. (bis)

https://www.youtube.com/watch?v=hBrWJCFugRU

„Bocian i żabki” – zabawa z elementem skoku. Dzieci – żabki poruszają się po sali naśladując skoki żab. na hasło „bocian idzie”,  żabki gromadzą się  w wyznaczonym miejscu .
Karta pracy. kodowanie - bocian
 
Bocian - karty pracy - Przedszkole nr 2
 
karta-pracy-2-Misie (1) – Zespoł Przedszkoli Nr 1 w Zabrzu
 

II. Popołudnie

1. "Gdzie siedzi ptak?" - zabawa dydaktyczna

Będziemy potrzebować zabawkę - ptaka (lub dowolną zabawkę). Rodzic wraz z dzieckiem wita się z zabawką - pluszowym ptakiem, delikatnie głaszcząc go po grzbiecie. Rodzic umieszcza ptaka w różnych miejscach a dziecko mówi, gdzie jest ptak (np.: na półce, pod krzesłem, obok... za… nad…)

2. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Będziemy potrzebować lusterko dla dziecka.

Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.

Fruwający ptak – dzieci dotykają czubkiem języka za górnymi i za dolnymi zębami, tak jak ptak, który siada na gałęzi drzewa i na ziemi.

Dziobek ptaka – dzieci wypychają wargi do przodu i, na zmianę, zamykają je i otwierają.

Wysiadywanie jaj – język przyklejają za górnymi zębami, nie ruszają nim przez 30 sekund.

Budujemy gniazdko – dzieci przesuwają język po górnej i po dolnej wardze od zewnętrznej strony ust, a następnie lądują w gnieździe: przyklejają język przy górnych dziąsłach.

Dzięcioł – czubkiem języka uderzają za górnymi zębami.

3. "Gra w zielone" - zabawa ruchowa

Będziemy potrzebować przedmioty w kolorze zielonym.

Rodzic rozmieszcza w pokoju różne przedmioty w kolorze zielonym. 

Pyta: Grasz w zielone? 

Dzieci odpowiadają: Gram! 

R.: Masz zielone? 

Dz.: Mam! 

Wówczas dziecko musi dotknąć jakiegoś przedmiotu w kolorze zielonym.

4.  "Piórko" - ćwiczenia oddechowe

Będziemy potrzebować piórko.

Dzieci kładą piórko na wierzchu dłoni. Wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami – zdmuchują piórko tak, aby poleciało jak najdalej. Starają się utrzymać je jak najdłużej w powietrzu.

5. Połącz w pary takie same obrazki - ćwiczenie spostrzegawczości

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/wiosna6.jpg

 

 


06.04- 09.04.2021  Temat tygodniowy: "Powroty ptaków"


06.04.2021 Temat dnia: Ptaki już do nas lecą

Zabawy poranne:
„Ptaki do gniazd” – na podłodze leżą rozłożone obręcze. Dzieci poruszają się swobodnie po sali, naśladując latające ptaki. na sygnał wskakują do obręczy. 
„Bociany na łące” – Dzieci chodzą po sali wysoko unosząc do góry nogi, ręce mają wyciągnięte w bok. Co jakiś czas zatrzymują się i stoją na jednej nodze.
„Głodne wróbelki” – Dzieci poruszają się swobodnie po sali, na hasło „śniadanie” – kucają i stukają palcem wskazującym w podłogę.
„Szukaj pary” – Dzieci poruszają się po sali w rytmie ósemkowym, na hasło „szukaj pary” szybko dobierają się w pary.
 
 „Śniadanie Julka i Jagody” 
Rodzice Julka i Jagody hodują krowy i kury. Kury znoszą jajka, a krowy dają pyszne, zdrowe mleko. Julek i Jagoda jedzą śniadanie. Mama przygotowała Julkowi jajka. Mówi, że zniosła je jego ulubiona kura Jarzębatka. Siostra Julka ma jogurt. Bardzo lubi jogurty, a szczególnie te, które mają smak jagodowy. Jajka i przetwory mleczne są zdrowe. A Julek mówi, że są smakowite.
Rozmowa na temat opowiadania. - Jakie zwierzęta hodują rodzice Julka i Jagody? - Kto znosi jajka? - Skąd bierze się mleko? - Co mama przygotowała Julkowi na śniadanie? - Jaka kura zniosła jajko? - Co na śniadanie je Julka? - Jakie jogurty najbardziej lubi Jagoda? - Co o jajkach i przetworach mlecznych mówi Julek?
Wyszukiwanie przedmiotów, których nazwy zawierają głoskę „j”. Dzieci wymieniają nazwy zawierające głoskę j: jogurt jagodowy, jajka, Julek, Jagoda... 
 
 
Analiza i synteza słuchowa wyrazu „jajko”. - Wybrzmiewanie sylab i głosek. - Wypowiadanie sylab połączone z klaskaniem. - Wypowiadanie kolejnych głosek wyrazu jajko. - Liczenie głosek w wyrazie jajko.
Określenie położenia głoski odpowiadającej literze „j”. - Podawanie wyrazów z głoską j w nagłosie (jagoda, jaskinia, jemioła), śródgłosie (kajak, pająk, zając) i wygłosie (klej, tramwaj, pokój). - Określenie rodzaju głoski j (spółgłoska). - Wybrzmiewanie sylab w wyrazie  połączone z tupaniem, uderzaniem 
 o uda.
 
 
„Głodne kurki” – zabawa orientacyjno – porządkowa. Dzieci poruszają się swobodnie po sali w przysiadzie. na hasło „głodne kurki”, dzieci przemieszczają się stukając palcem wskazującym o podłogę. 
 „Ptaszek”  – wycinanie i łączenie elementów z papieru. 
 
Ptaszki z papieru « Zabawy dla dzieci, rozwój dziecka
 
 
 
Ptaszki z papieru « Zabawy dla dzieci, rozwój dziecka
 
 
 
Rozwiązanie zagadki.
Potrafią latać i pięknie śpiewać oraz gniazda budują. Każdego roku do ciepłych krajów odlatują, lecz niektóre u nas zimują.   (ptaki)
„Co wiem o ptakach?” – swobodne wypowiedzi dzieci. Dzieci dzielą się wiadomościami na temat ptaków. Wymieniają ich nazwy, sposób odżywiania się, rozpoznają na ilustracjach.
„Kto odlatuje, a kto zostaje?” – segregowanie Dzieci siedzą w kole, na środku leżą obrazki przedstawiające ptaki. Dzieci dzielą ptaki na dwie grupy: te, które odlatują na zimę do ciepłych krajów i te, które zostają z nami.
PLAKAT - JAKIE PTAKI ZIMUJĄ W POLSCE? - Scenariusze zajęć i artykuły -  Miesięcznik - BLIŻEJ PRZEDSZKOLA
 
które ptaki zostają na zimę.jpg | Learn polish, Polish language, School art  projects
 
 
Pomoc dydaktyczna Ptaki odlatujące na zimę- plansza demonstracyjna - Ceny i  opinie - Ceneo.pl
 
 
 
 
 
 
 
„Powroty ptaków” – spacer – szukanie ptaków powracających do nas na wiosnę.
 
Dla chętnych kolorowanka
Ptaki zimujące w Polsce - kolorowanka - Printoteka.pl

 

Czytanie sylab:

Gdzie moje jajko? | Logotorpeda

II.Popołudnie

1. „Znajdź swoje mieszkanie” - zabawa ruchowa, orientacyjno – porządkowa 

Potrzebne ilustracje ptaków : skowronek, jaskółka,  bocian

 Każdy ptak wydaje charakterystyczne głosy: Jaskółka– pit, pit, pit! skowronek – fiju, fiju, fiju! Bocian – kle, kle, kle!

 Rodzic umieszcza w trzech miejscach pokoju  ilustracje  ptaków- to będą ich domki. Zadaniem ptaka/dzieci/ jest trafić do swego mieszkania /gniazda/. Dziecko biega po pokoju wydając charakterystyczne dla danego gatunku ptaków odgłosy. Na przerwę w muzyce szuka swojego gniazda i ustawia się przed nimi.

 Rodzic  sprawdza, czy właściwie ptaki trafiły do swoich domów prosząc dziecko, aby odezwało  się swoim charakterystycznym głosem np. bociany – kle, kle, kle! Zabawę powtarzamy kilka razy.

2. Mądre bajki do słuchania – bajeczka „Trudna sztuka”

https://www.youtube.com/watch?v=B74tx2_aYG4

Spróbuj jak najdłużej postać na jednej nodze tak jak czapla i żuraw.

 

3. "Drobna kaszka” – zabawa ruchowo – naśladowcza.

 Siedzimy na dywanie. (zapraszamy do zabawy domowników). Jedna osoba jest ptakiem.

Mówimy z dzieckiem   rymowankę:

Drobna kaszka, drobna kaszka

 A dla kogo? A dla ptaszka.

Drobna kaszka, drobny mak

 A ten ptaszek robi tak!

Osoba będąca ptaszkiem pokazuje wymyślony przez siebie ruch, a pozostali uczestnicy zabawy go naśladują.

 

4. Zabawa konstrukcyjna „Ptaki- cudaki”

Z różnego rodzaju klocków dostępnych w domu dziecko układa ptaka- cudaka.

Do ułożenia ptaka można również wykorzystać: patyczki, nakrętki, zapałki, klamerki do bielizny itp.

Pobudzamy wyobraźnię, pomysłowość, kreatywność dziecka

Dziecko nazywa ułożone przez siebie ptaki- cudaki – nazwy dzielimy na sylaby.


 

TEMAT KOMPLEKSOWY: „Wielkanoc”


 

Temat dnia 02.04.2021: Wesołych Świąt

 

  • Zabawa ruchowa „Jajko i kurczak”

Rodzic włącza piosenkę o wiośnie:  https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw

Podczas słuchania piosenki dziecko porusza się swobodnie po pomieszczeniu w rytm muzyki.

Kiedy rodzic zatrzyma muzykę i powie: jajko, dziecko kładzie się na podłodze, zwija się w kulkę i kołysze z boku na bok.

Rodzic ponownie włącza muzykę, dziecko dalej porusza się po pomieszczeniu podczas muzyki.

Kiedy rodzic znowu zatrzyma muzykę i powie: kurczak, dziecko ugina kolana i chodzi na ugiętych kolanach. Jednocześnie macha rączkami jak małymi skrzydełkami. Ręce trzyma blisko swojego ciała.

Zabawę powtarzamy 3 razy.

  • Jak należy się zachować?

Rodzic krótko opowiada dziecku sytuacje dotyczące różnych zachowanie. Zadaniem dziecka jest wysłuchanie i określenie, czy opowiedziane zachowanie jest dobre czy złe. Dziecko uzasadnia swoją wypowiedź.

Rodzic opowiada:

Rodzic z dzieckiem idą na spacer po chodniku, trzymają się za ręce, dziecko nagle puszcza rękę rodzica i wybiega na ulicę.

- Dziecko odpowiada: zachowanie złe, dziecko mogło zostać potrącone przez samochód.

Mama w domu wyciera kurze z szafek, dziecko przybiega i zaczyna pomagać mamie.

- Dziecko odpowiada: zachowanie dobre, każda pomoc w pracach domowych jest potrzebna rodzicowi.

Dzieci bawią się w piaskownicy, jedno dziecko drugiemu zabiera zabawkę.

- Dziecko odpowiada: zachowanie złe, nie należy zabierać sobie zabawek, należy się zgodnie bawić.

Rodzic z dzieckiem idą przez park, dziecko wypija sok z plastikowej butelki i rzuca butelkę na ziemię.

- Dziecko odpowiada: zachowanie złe, śmieci wrzucamy do kosza na śmieci, nie należy zanieczyszczać przyrody.

Dzieci bawią się klockami, jedno z dzieci widzi smutnego chłopca siedzącego samotnie na dywanie, podchodzi do chłopca i zaprasza go do wspólnej zabawy.

- Dziecko odpowiada: zachowanie dobre, należy bawić się ze wszystkimi dziećmi, nie można nikogo odrzucać.

 Zachęcam do zabaw ruchowych na świeżym powietrzu:)

  • Praca plastyczna

Rodzic rysuje dużą kroplę wody na czystej kartce. Zadaniem dziecka jest pomalowanie całej kropli wody niebieską farbą i paluszkiem wskazującym.

Jeśli nie posiadamy farby dziecko może pomalować kroplę niebieską kredką. Może też dorysować, do kropli wody, różne bajkowe elementy, oczy, usta, nos, rączki, nóżki.

Obrazek kropelki wody do podejrzenia w linku poniżej.

https://www.google.com/search?q=kropla+wody+kolorowanka&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwinnuWgxcToAhUUAxAIHVBABo0QsAR6BAgKEAE&biw=1094&bih=506#imgrc=iRnGJFCysr6sMM

 

Temat dnia 01.04.2021: „Śmigus – dyngus”

  1. Wprowadzenie w temat zagadką oraz wierszem.

Jeden taki dzień
w całym roku mamy,
że gdy nas obleją,
to się nie gniewamy ( Śmigus–dyngus)

Władysław Broniewski “Śmigus- Dyngus”
Śmigus dyngus na uciechę z kubła wodę lej ze śmiechem!
Jak nie z kubł
a to ze dzbana, śmigus dyngus dziś od rana!
Staropolski to obyczaj, żebyś wiedział i nie krzyczał,
gdy w Wielkanoc, w drugie święto będziesz kurtkę miał zmokniętą.

Krótka rozmowa na temat tradycji, objaśnienie znaczenia słów „śmigus-dyngus”,

Śmigus-Dyngus piosenka

https://www.youtube.com/watch?v=LU6Rw0iS0is

 

W Poniedziałek Wielkanocny wiatr poganiał chmurki,

by zrosiły ciepłym deszczem zajączka i kurki.

Schował się zajączek w trawie, a kurki w kurniku.

Czy to deszcz, czy śmigus dyngus, wietrzyku-psotniku?

 

Ref.:

Śmigus-dyngus to zabawa.

Śmigus z lewa, dyngus z prawa.

Chociaż w butach chlupie woda,

chować się po kątach szkoda.

Chociaż w butach chlupie woda,

chować się po kątach szkoda.

 

„Posłuchaj i policz” – zabawa dydaktyczna.

Dzieci siedzą na dywanie. Mają przed sobą dywaniki i dużo pisanek można wyciąć z papieru (pisanki można zastąpić klamerkami, patyczkami, klockami itd.)

Nauczyciel - Rodzic uderza w bębenek, klaszcze a dzieci układają na swoim dywaniku tyle jajek, ile dźwięków usłyszą.

 

O której pisance mówię” – zabawa słowna.

Rodzic prezentuje na karcie, ilustracji 10 lub więcej kolorowych pisanek różniących się umieszczonymi na nich wzorami. Opisuje wygląd pisanek, a dzieci wskazują odpowiednią pisankę używając liczebników porządkowych.

https://pl.freepik.com/premium-wektory/kolorowe-pisanki-ikony_1788900.htm

„Królik – kuzyn zająca” – słuchanie opowiadania.

Królik Wawrzyniec jest kuzynem zająca Leopolda, który mieszka w lesie. Wawrzyniec często słyszał jak to Leopold opowiadał o Wielkanocy. Wtedy wszystkie dzieci czekają na prezenty od zajączka, stawiają figurki zajączka w owsie, przy baziach. Zając mówi, że jest bardzo ważny w czasie świąt wielkanocnych. Królik zastanawiał się co tu zrobić, aby wszyscy mówili, że on też jest ważny w czasie świąt, a może nawet ważniejszy od zająca. Wawrzyniec myślał przez trzy dni z rzędu, aż przyszedł mu do głowy pomysł znakomity.

- Zacznę od malowania jajek – pomyślał królik. Dostał ich bardzo dużo od zaprzyjaźnionej kury i zabrał się do roboty. Kiedy były gotowe włożył je do koszyka i poszedł w odwiedziny do znajomych. Jak myślisz, jakie wielkanocne zabawy urządził królik Wawrzyniec?

Rozmowa na podstawie opowiadania.

- Czyim kuzynem jest królik Wawrzyniec? - Co o Wielkanocy mówił zając Leopold?

- O czym marzył Wawrzyniec?

- Jaki pomysł przyszedł mu do głowy?

- Od kogo Wawrzyniec wziął jajka?

- do kogo Wawrzyniec poszedł z jajkami?

 

Karty pracy do wykorzystania w wolnych chwilach :

wielkanoc karta pracy - Bing images

wielkanoc karta pracy - Bing images

wielkanoc karta pracy - Bing images

wielkanoc karta pracy - Bing images

 

Popołudnie

 

  • „Pieczenie ciasta” – zabawa ruchowa

 

Wsyp do miski mąki szklankę. Dziecko wykonuje ruchy sypania.

Utrzyj żółtka. Wykonuje okrężne ruchy rękami.

Ubij piankę. Rusza ręką w górę i w dół.

Dodaj mleko i rodzynki.