biedroneczki
pszczolki
motylki
zabki
krasnale
jezyki

Przedszkole Samorządowe Nr 4 (Myślenice - Centrum)

 

Przedszkole Samorządowe Nr 4
(Myślenice - Centrum)
ul. Berka Joselewicza 1
32- 400 Myślenice

tel/fax: 12 272 02 55

Elektroniczna Skrzynka Podawcza ePUAP posiada adres:/PS4Myslenice/SkrytkaESP

Ogłoszenia

 

Kiedy się uśmiechasz.. | Dzień dobry

Zdalna edukacja

Szanowni Rodzice!

W okresie zawieszenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych w oddziale VI Jeżyki z powodu kwarantanny  zamieszczamy: zajęcia,  linki do ciekawych stron z propozycjami np.piosenek, zabaw, pomysłów na prace plastyczne, kart pracy do realizacji w domu 17-21.01.2022r.

TEMAT TYGODNIA: KTO TO TAKI : MAMA MAMY , TATA TATY?  

                                 17.01.2022 - 21.01.2022

TEMAT DNIA: PREZENTY DLA BABCI I DZIADKA

(piątek 21.01.2022)

RANEK

Dłuższe, krótsze, takiej samej długości – wprowadzenie do mierzenia długości. Miary krawieckie, 10 klamerek do bielizny. Dzieci  otrzymują miarkę krawiecką i klamerki do bielizny. Rodzic prosi dzieci, by znalazły na centymetrze znane im liczby i je zaznaczały, przypinając kolejno klamerki w odpowiednim miejscu. Ostatnią zaznaczoną liczbą jest 9. Następnie rodzic mówi: Właśnie zaznaczyliście długość 9 centymetrów. Znajdźcie  w pokoju/ kuchni trzy przedmioty, które są dłuższe niż 9 centymetrów, i trzy przedmioty, które są krótsze niż 9 centymetrów. Czy  znajduje się przedmiot, który ma 9 centymetrów? Dzieci chodzą po pokoju/kuchni i mierzą przedmioty. Celem zabawy jest utrwalenie znajomości liczb i określeń: dłuższy, krótszy. 

 Zeszyt Supersmyka – dokonywanie analizy słuchowej, rozwijanie sprawności manualnej, czytanie. Zeszyt Supersmyka, s. 53.

Polecenia:

-Wyszukaj i zaznacz na obrazku elementy, w których nazwach słyszysz głoskę y.

- Rysuj linie po śladach. Każdą linię rysuj innym kolorem.

-Odczytaj wyrazy – nazwy prezentów dla babci i dziadka.

-Pokoloruj kolorem linii ramkę wokół zdjęcia pasującego do odczytanego wyrazu.

Zabawa ruchowa "Slalom na różne sposoby"

Ustaw slalom, układając na podłodze w linii prostej np. papierowe lub plastikowe kubeczki albo butelki (mogą to być też zgniecione zapisane kartki papieru).  Dziecko może  pokonać slalomem przeszkody w różny sposób: na czworaka, na czworaka tyłem, na jednej nodze, tyłem na stojąco, idąc w kucki, skacząc jak zając itd. 

Zajęcia 1. Z babcią i dziadkiem.

Przygody dziadka – zabawa językowa. Wycinki z kolorowych gazet, przedstawiające wybrane sytuacje życiowe, np.: wizytę u lekarza, zakupy w sklepie, spacer po parku, jazdę samochodem, wędkowanie, czytanie książek, żetony dla dzieci. Rodzic zgina wycinki z gazet tak, by było widać tylko fragment ilustracji, i pyta: Co robił dziadek? Dziecko  stara się odgadnąć aktywność na podstawie fragmentu ilustracji i odpowiedzieć pełnym zdaniem, np. Dziadek złowił rybę. Rodzic pyta : Ile słów słyszysz w tym zdaniu? Każde słowo zaznaczcie jednym żetonem. Gdy dziecko ustali, że zdanie składa się z trzech słów, rodzic mówi: Posłuchaj tego zdania jeszcze raz. Dziadek złowił dużą rybę. Czy coś się zmieniło? Czy żetonów jest tyle samo, ile słów w zdaniu? Dzieci tworzą zdania opisujące kolejne wycinki. 

Po zakończeniu zabawy rodzic pyta dzieci, czy znają zainteresowania swoich dziadków. 

Karty pracy, cz. 2, s. 86.

Polecenia:

- Rysuj szlaczek po śladzie. 

- Pomóż babci dokończyć krzyżówkę. Odszukaj w naklejkach brakujące litery.

-Naklej je w odpowiednich miejscach krzyżówki.

-Odczytaj hasło, a dowiesz się, jaki jest ulubiony deser babci. 

Dziadek ćwiczy pamięć. Poćwicz razem z nim. Zapamiętaj cyfry i ich układ. Gdy rodzic da ci znak, zakryj tabelkę z lewej strony i postaraj się przepisać cyfry w takim samym układzie do tabelki z prawej strony.Pole z cyfrą 9 pokoloruj kredką w swoim ulubionym kolorze.

Karty pracy, cz. 2, s. 87.

Polecenie:

- Popatrz na obrazki.

-Te, na których dziadkowie pomagają wnukom, zaznacz czerwoną kropką.

-Obrazki, na których wnuki pomagają dziadkom, zaznacz niebieską kropką.

-Narysuj w pustym okienku, w jaki sposób pomagasz swoim dziadkom.

 

Zajęcia2 Koncert dla babci i dziadka.

Koncert dla babci i dziadka  śpiew piosenek o babci i dziadku:" Śpiewa babcia, śpiewa dziadek" "Piosenka dla babci i dziadka" poznanych w przedszkolu, recytacja wiersza, składanie życzeń,  taniec do piosenki Hallelujah https://www.youtube.com/watch?v=9Ufx-WUhoO0 lub https://www.youtube.com/watch?v=l1fR8ZJCbTk lub wg własnego pomysłu z wykorzystaniem wstążek ( propozycja zrobienia).Wręczenie prezentów zrobionych przez dzieci w przedszkolu.

 

PO POŁUDNIU:

Kreatywne zabawy zakrętkami - utrwalenie poznanych cyfr i liter.

Kruche ciasteczka z serduszkiem dla babci i dziadka

Składniki:

180 g mąki
120 g masła, schłodzonego
55 g cukru pudru
1 żółtko
1 szczypta soli
dodatkowo:
dżem wiśniowy  lub marmolada do przełożenia ciasteczek

Wykonanie:Z podanych składników zagniatamy ciasto. Formujemy kulę, wkładamy do woreczka spożywczego i schładzamy w lodówce przez ok. 45-60 min. Następnie rozwałkowujemy ciasto na oprószonej mąką stolnicy. Wykrawamy ciasteczka, w połowie mniejszą foremką wykrawamy serduszka. Pełne ciasteczka pieczemy w przez ok. 10-12 min. w 180 st. C, natomiast ciasteczka z dziurką pieczemy troszkę krócej. Upieczone studzimy na kratce. Wystudzone przekładamy ulubionym dżemem lub marmoladą, można również użyć tężejącej galaretki                                                  .                                                                               

 

Kolorowanki

images (1) kol5
kold
dzien-babci-kartka-kolorowanka-buziak-hkol4
1babciajpg-GALLERY_600-39855 kolorowanka
74-44866

TEMAT DNIA: DZIECIŃSTWO MOICH DZIADKÓW.                                                       (czwartek 20.01.2022)

RANEK

 Wyliczanka bez trzymanki – zabawa logorytmiczna z wykorzystaniem wiersza Danuty Wawiłow Dziwny pies.  Rodzic zapoznaje dzieci z wierszem. Podczas pierwszego odczytywania rodzic zaprasza dzieci do rymowania, stosując pauzy. Następnie prosi dzieci o przedstawienie pomysłów na gesty, których można użyć do zaprezentowania słów wiersza.

DZIWNY PIES

Jeden, dwa, jeden, dwa,

pewna pani miała psa.

Trzy i cztery, trzy i cztery,

pies ten dziwne miał maniery.

Pięć i sześć, pięć i sześć,

pies ten lodów nie chciał jeść.

Siedem, osiem, siedem, osiem,

wciąż o kości tylko prosił.

Dziewięć, dziesięć, dziewięć, dziesięć,

kto z nas kości mu przyniesie?

Może ja, może Ty?

Licz od nowa: raz, dwa, trzy!

 

Nauka wiązania butów.

Zabawa ruchowa "Sznurek parzy, sznurek to ścieżka"

Połóż na podłodze sznurek. Wymyślaj różne sposoby poruszania się z jego wykorzystaniem:

- chodzenie po sznurku przodem, tyłem, bokiem,

  • - przeskakiwanie przez sznurek przodem i tyłem,
  • - przeskakiwanie nad sznurkiem bokiem obunóż lub z nogi na nogę.
  •  

Zajęcia 1. Zabawy z piosenką Babcia i dziadek

Rozgrzewka – ćwiczenie umiejętności prawidłowego poruszania się w rytmie dźwięków instrumentu. Dowolny instrument  lub klaskanie. Zgodnie z rytmem instrumentu dzieci wykonują:  marsz,  bieg na palcach,  podskoki – raz na prawej, raz na lewej nodze, bieg w różnych kierunkach .

 Utrwalenie piosenki "Piosenka dla babci i dziadka"  https://www.youtube.com/watch?v=uB4-bt8TgH8  - wykorzystanie serca wyciętego z papieru czerwonego lub pokolorowanego podczas śpiewu refrenu: serce w górze nad głową, kołysanie w lewo, w prawo, obroty z sercem wokół własnej osi.

Cicho – głośno – ćwiczenie umiejętności stosowania zmian natężenia głosu.Gesty dłoni. Dzieci zajmują miejsca przed rodzicem. Umawia się z dziećmi, że na ruch dłoni :w górze zaczną śpiewać głośno, a na ruch dłoni:  na dole – cicho. Dłoń zamknięta oznacza, że należy śpiewać szeptem. Dzieci wykonują piosenkę  "Śpiewa babcia, śpiewa  dziadek" zmieniając natężenie głosu zgodnie z ustaleniami.

( link do strony: https://www.youtube.com/watch?v=p8KQQWvO3Rk)

Czas spędzany z babcią i dziadkiem – reagowanie ruchem na ustalone hasła. Nagranie piosenki . Dzieci poruszają się swobodnie  w rytmie melodii piosenki. Kiedy muzyka cichnie, zwracają się przodem do rodzica i czekają na hasło np. komputer.

Na hasło Komputer dzieci siadają na dywanie i imitują pisanie na klawiaturze komputera.

Na pozostałe hasła: – Pizza – imitują wałkowania ciasta,

Pływanie – leżą na brzuchu i machają rękami,

Jazda na rowerze – leżą na plecach, z nogami uniesionymi w górze, imitując pedałowanie,

Spacer – swobodnie przemieszczają się po dywanie,

Przytulanie – splatają ręce na klatce piersiowej.

 

Zajęcia 2. Wspólne zabawy dziadków i wnuczków.

Dawne zabawki i współczesne zabawki – zabawa dydaktyczna. Klocki drewniane, klocki typu lego, pióro ze stalówką, długopis, lalka szmaciana, lalka typu barbie, pluszowy miś, plastikowa figurka, gra planszowa, smartfon bez karty SIM.  Rodzic pokazuje dzieciom te zabawki i przybory, których używają teraz, i te, których używali ich dziadkowie. Rodzic wybiera jeden przedmiot, np. plastikowy klocek i mówi: Z tych klocków układacie budowle. A jak myślicie, z czego układali budowle wasi dziadkowie, gdy byli mali? Dzieci wskazują drewniane klocki. 

 

Zabawki z dawnych czasów  https://www.youtube.com/watch?v=_L1EAPtR1rU    https://www.youtube.com/watch?v=067EGcXkDC8 ( linki do strony)

Supersmyki -  Karty pracy, cz. 2, s. 85.

Polecenia:  Obejrzyj zdjęcia zabawek, którymi mogli się bawić twoi dziadkowie, i zabawek, którymi ty się bawisz. Połącz je w pary.

PO POŁUDNIU:

Czytanie - teksty do wyboru

czt3
czt2
02 tekst do czytania trudny

Temat: Zabawy z babcią i dziadkiem
( środa 19.01.2022.)

ZABAWY RUCHOWE:

Sufit- podłoga

Dziecko biega po pokoju.  Gdy Rodzic mówi: Sufit!! – dziecko wyciąga ręce do góry, gdy usłyszy: Podłoga!!- dotyka podłogi. Zadaniem dziecka jest zareagować odpowiednio na sygnał.

Rakieta

Dziecko odlicza od 25 do 0, wypowiadając liczby naprzemiennie, raz cicho, raz głośno. Dziecko odliczając bardzo powoli wstaje, aby na końcu wyskoczyć w górę jak rakieta.

Skoczki

Rodzic rozpoczyna liczenie co 10 ( 10,20,30, 40, …100). Dziecko podejmuje próby liczenia wraz z nim. Na każdą kolejną dziesiątkę dziecko wykonuje podskok.

Zabawki

Rodzic umieszcza zabawki w różnych miejscach w pokoju i odtwarza dowolne nagranie. Dziecko porusza się przy muzyce. Na przerwę w muzyce rodzic głoskuje nazwę wybranej zabawki. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, co to za zabawka i ustawić się obok odpowiedniego przedmiotu.

Taniec zygzak

Odtwórz link: https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs

 

 Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 9.

Szeregowanie, przeliczanie i szacowanie, rytmy.

Przygotuj: Sznurówki, koraliki do nawlekania w trzech różnych kolorach, chusteczka, kartoniki z liczbami od 0 do 8 i znakami matematycznymi: +, –, =.

Przed rozpoczęciem zajęć rodzic nawleka na sznurówkę 4 korale i zawija je w chusteczkę. Następnie rozkłada korale na płasko tak, by chusteczka dokładnie do nich przylegała. Rodzic pyta dziecko:

Czy potrafisz powiedzieć, ile jest korali pod chusteczką? Dziecko podaje przykładowe liczby.

Rodzic  podnosi chusteczkę, dziecko przelicza korale i układa pod nimi kartonik z odpowiednią liczbą. W kolejnych rundach rodzic lub dziecko nawleka różną liczbę korali na sznurówkę i układa pod nim kartonik z odpowiednią liczbą.

Rodzic prosi dziecko, by podzieliło korale na 3 zbiory według kolorów, np.: czerwone, zielone i niebieskie, po 8 korali w każdym zbiorze. Gdy zbiory są gotowe, rodzic nawleka na sznurówkę 2 korale w tym samym kolorze i pyta dziecko: Ile korali trzeba dodać, by razem było ich 8? Dziecko uzupełnia sznur sześcioma koralami i układa z kartoników z liczbami działanie: 2 + 6 = 8.

Rodzic powtarza ćwiczenie, za każdym razem nawlekając inną liczbę korali, np.: 6, 1, 5, a dziecko uzupełnia je do 8 i układa odpowiednie działania z kartoników z liczbami i znakami.

Rozwiązywanie zadania tekstowego.

W ogrodzie stał karmnik. Było w nim 6 ptaszków. Potem przyleciały jeszcze 2 ptaszki.

Ile ptaków jest teraz w karmniku?

Dziecko układa przed sobą 6(klocków), potem dziecko dokłada 2(klocki)- liczy ile jest razem; za pomocą kartoników z liczbami układa działanie;

6+2=8

- w taki sam sposób dziecko wykonuje pozostałe zadania.

Na gałązce siedziało 8 ptaków, 3 z nich odleciały. Ile ptaków zostało?

8-3=5

Franek ma 5 robotów. Od wujka dostał 3 roboty. Ile robotów ma Franek razem?

5+3=8

Marek ma 6 modeli samolotów, tata kupił mu jeszcze 2 modele. Ile modeli samolotów ma Marek?

6+2=8

 

 Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 9.

Przygotuj: Sznurówki, duże korale w różnych kolorach, chusteczka, kartoniki z liczbami.

Rodzic nawleka na jedną sznurówkę 8 korali, a na drugą 9. Dziecko:

- porównuje długość sznurów korali (rozsuwając korale na sznurówkach jeden do jednego)

- przelicza korale na obu sznurówkach,

- określa  jaką liczbą korali różnią się oba sznury,

- układają obok każdego sznura kartoniki z odpowiednimi liczbami

 Pokaz zapisu cyfrowego liczby 9.

Rodzic prezentuje dziecku tablicę demonstracyjną. Omawia wygląd cyfry 9. Dziecko kreśli cyfrę palcem w powietrzu i na dywanie:

Kolorowe korale – stosowanie liczebników porządkowych.

Przygotuj: Sznurówki, duże korale w różnych kolorach.

Dziecko otrzymuje zawiązaną z jednej strony sznurówkę. Rodzic na swojej sznurówce prezentuje rytm układania korali np.  0 0 0 0 0 0…  który dziecko powtarza i kontynuuje. Rodzic pyta, w jakim kolorze jest np. czwarty, szósty, dziewiąty koral.

 Magia 9.

Dziecko układa z kartoników ciąg liczbowy (0,1,2,3….). Nastepnie prosi dziecko o  zasłonięcie oczu i przestawia kartoniki. Zadaniem dziecka jest ponowne poprawne ułożenie ciągu liczbowego.

Rodzic pyta: Z czym sąsiaduje 1? Z czym sąsiaduje 3? Następnie rodzic bierze kartoniki, tasuje je, a dziecko losuje. Rodzic pyta z czym sąsiaduje wylosowana przez nie liczba.

Praca w książce

Karty pracy strona 84.

Polecenia:

- Dorysuj ciastka tak, by na każdym talerzu było ich tyle, ile wskazuje liczba.

- Co przedstawiają pierwszy znaczek i ostatni znaczek, licząc od lewej strony? Powiedz, który z kolei jest ostatni znaczek, licząc od lewej strony. Który znaczek podoba ci się najbardziej?

 

 Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 10.

Potrzebne będą 2 papierowe kubeczki.

Wędrujący kubeczek – ćwiczenie dużych grup mięśniowych.

Dziecko przekłada kubeczki z ręki do ręki: z przodu, z tyłu, pod kolanem, nad głową – w pozycji stojącej i w ruchu.

Rzuć i podnieś – ćwiczenie tułowia.

Dziecko stoi w małym rozkroku, kubeczek kładzie na głowie; wykonuje skłon głową w celu upuszczenia kubeczka na podłogę; następnie wykonuje skłon tułowia z jednoczesnym podniesieniem kubeczka i umieszczeniem go ponownie na głowie (podczas skłonu nogi dzieci są proste).

Turlamy kubeczek – ćwiczenia mięśni grzbietu.

Dziecko w siadzie prostym, kubeczki trzyma oburącz na wyprostowanych nogach. Turla kubeczki po nogach jak najdalej w kierunku stóp i z powrotem, mając nogi proste w kolanach.

Obuwie z kubeczków – skrętoskłony.

Dziecko w siadzie rozkrocznym, kubeczek trzyma w prawej ręce. Wykonuje skrętoskłon do

lewej nogi, próbują położyć kubeczki na palcach lewej stopy. Prostuje się, następnie wykonuje skrętoskłon do prawej nogi i próbuje założyć kubeczki lewą ręką na prawą stopę. Podczas wykonywania ćwiczenia kolana ma proste.

Zajrzyj do kubeczka – ćwiczenie mięśni brzucha.

Dziecko w leżeniu przodem, trzyma kubeczki w wyciągniętych rękach przed sobą. Na hasło: Zaglądamy do kubeczka unosi ręce i głowę do góry, utrzymując je krótko w tej pozycji, następnie je opuszcza.

W prawo i w lewo – zabawa ruchowa z elementem czworakowania.

Kubeczki stoją na podłodze. Dziecko maszeruje na czworakach dookoła kubeczków w prawą stronę, a następnie, po usłyszeniu klaśnięcia, w lewą stronę.

Do góry i na dół – ćwiczenia oddechowe.

Dziecko w leżeniu tyłem, kubeczek ma położony na brzuchu. Przy wdechu uwypukla brzuch – obserwuje wznoszenie się kubeczka do góry; przy wydechu obserwuje jego opadanie.

Jesteśmy uważni – ćwiczenie równowagi.

Dziecko w pozycji stojącej, kładzie kubeczek na głowie. Wykonuje trzy kroki marszu, a potem powolny przysiad i powrót do pozycji wyjściowej – tak aby kubeczek nie spadł.

Sprytne ręce – rzuty.

Dziecko podrzuca kubeczek obiema rękami, a następnie jedną ręką je łapie (w miejscu i w ruchu). Potem podrzuca kubeczek, klaszcze w ręce i łapie kubeczek.

Sprawne stopy – ćwiczenie stóp.

Dziecko w pozycji stojącej, podnosi palcami stóp kubeczek. Następnie wykonuje siad skulny podparty, kubeczek trzyma pomiędzy stopami. Podnosi stopy z kubeczkami do góry i powraca do pozycji wyjściowej.

PO POŁUDNIU:

Zeszyt Supersmyka s.52pisanie cyfry po śladach i samodzielnie. Dekodowanie.

Kreatywne zabawy (propozycje)