PROJEKTY UNIJNE:
2008/2009 – |
„Przedszkolacy z Seniorami odkrywają świat” |
2009/2010 – |
„Integracja od przedszkola do Seniora” „Sprawny przedszkolak” |
2010/2011 – |
„Integrujmy się” „Wspólnie się uczymy i razem bawimy” |
2011/2012 – |
„Aktywny przedszkolak |
W Przedszkolach nr 4 i nr 6 realizowany będzie projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego .
Zgodnie z celem, w projekcie bierze udział:
30 dzieci /dziewczynki/chłopcy/ z wadami wymowy
20 dzieci/dziewczynki/chłopcy/3, 4, 5 i 6 letnich dzieci z trudnościami manualnymi
50 rodziców dzieci /kobiety/mężczyźni/.
Warunkiem uczestnictwa dziecka jest wynik zaświadczenie od specjalisty . Dziecko może uczestniczyć tylko w jednych zajęciach unijnych. Deklaracje w sekretariacie.
1. „Uczymy Się Mówić Poprawnie” - 10 zajęć logopedycznych dla dzieci po 2 godz.
2. Zajęcia twórcze 10 zajęć twórczych dla dzieci po 2 godz.
3. „Terapia Logopedyczna – Warsztaty Dla Rodziców” - 2 warsztaty logopedyczne dla rodziców wraz z dziećmi.
4. Pracuję z dzieckiem- 2 warsztaty dla rodziców wraz z dziećmi.
5. Spotkanie teatralne- 7 X w PS 6 , 17 X,
6. Malowanie baniek. – wycieczka 07 XI
7. Konkurs plastyczny.
8. Spotkanie integracyjne przy muzyce w hali na Zarabiu „ Baśniowa Kapela” – 24 XI.2011
W roku szkolnym 2010/2011
od 01.10.2010r. do 31.12.2010r.
w Przedszkolach Samorządowych nr 4 i nr 6 w Myślenicach realizowany był projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
pn. „ INTEGRUJMY SIĘ”
CELEM OGÓLNYM projektu jest integracja społeczna dzieci i dziadków nieaktywnych zawodowo z przedszkoli nr 4 i nr 6 połączona z kształtowanie tożsamości europejczyka
CELE SZCZEGÓŁOWE:
-stworzenie warunków do czynnej integracji dzieci i osób starszych
-aktywizacja osób niepracujących zagrożonych wykluczeniem społecznym
-budowanie więzi wewnątrzpokoleniowych i międzypokoleniowych
-kształtowanie tożsamości europejczyka
-poszerzenie wiedzy na temat zabytków Europy
-rozwinięcie umiejętności współpracy w grupie
-zwiększenie mobilności i aktywności społecznej osób starszych
-integracji środowisk dwóch przedszkoli.
Realizacja projektu była szansą na integrację i aktywizację społeczną nieaktywnych zawodowo pokoleń mieszkańców Gminy Myślenice. Zaplanowano więc działania zaspokajające różne potrzeby ludzi starszych i dzieci. Projekt rozwinął umiejętności społeczne dzieci i osób starszych, umocnił poczucie dumy z przedszkola, w którym każdy może znaleźć coś dla siebie. Planując działania w ramach projektu kierowano się potrzebami zgłaszanymi przez rodziców i dostrzeganymi przez nauczycieli. Nieodpłatne zajęcia organizowane w ramach projektu pozwoliły na częściowe zaspokojenie zainteresowań osób starszych i dzieci, rozwój i zdobycie nowych umiejętności oraz poszerzenie wiedzy.
W projekcie uczestniczyły dwa przedszkola położone w odległości ok. 300 m od siebie co dało możliwość organizowania w wielu wspólnych
Przedszkole Samorządowe nr 4 w Myślenicach jest placówką 5 oddziałową do której uczęszcza 150 dzieci w wieku od 3 do 6 lat z terenu miasta Myślenice i okolicznych wsi.
Przedszkole Samorządowe nr 6 im. Wandy Chotomskiej w Myślenicach jest placówką 6 oddziałową do której uczęszcza 175 dzieci z terenu miasta Myślenice i okolicznych wsi.
REKRUTACJA -uczestników projektu prowadzona w obydwu przedszkolach była otwarta i jawna, o charakterze wewnętrznym i zewnętrznym a dostęp równy dla wszystkich zainteresowanych uwzględniając przyjęte kryteria rekrutacji.
Zgodnie z w/w kryteriami, w projekcie brało udział:
- 50 dziadków w wieku do 64 lat dzieci z 2 przedszkoli /ogółem kobiet/mężczyzn/ zamieszkujących Gminę Myślenice.
- 50 dzieci /ogółem dziewczynek/ chłopców/ uczęszczających do przedszkoli po 25 z każdego przedszkola.
Projekt zakładał realizację następujących zadań :
ZADANIE 1 - „WSPÓLNIE PODRÓŻUJEMY"
związane było z organizacją wyjazdu dla wszystkich uczestników projektu tj. 50 dziadków i 50 wnuków z 2 przedszkoli do "Kopalni soli" w Bochni w dniu 17.11.2010r. gdzie uczestnicy zwiedzając solne podziemia poznali warunki pracy górników solnych, które znacząco zmieniały się na przestrzeni wieków.
ZADANIE 2 - „ANDRZEJKOWE WRÓŻBY”
W dniu 24 listopada 2010r. zorganizowano w strażnicy OSP zabawę w czasie której wspólnie bawili się wszyscy uczestnicy projektu. Pragnęliśmy upowszechnić poprzez to działanie tradycje związane z Andrzejkami. Uzasadnieniem tego działania było przede wszystkim budowanie tradycji starosłowiańskich, więzi pokoleniowych, efektywne współdziałanie w zespole, integracja wszystkich uczestników projektu oraz dobra zabawa.
Przy muzyce zespołu Silvestro Band prezentującej współczesne i nieco starsze przeboje bawili się dziadkowie wraz z wnukami. Całą salę wypełniały długie „pociągi” i wirujące koła. Dorośli wraz z dziećmi nucili słowa znanych piosenek. Dźwięki Twista poderwały do tańca wielu Seniorów, przypominając im szalone lata młodości.
Ogromny entuzjazm zarówno dzieci jak i osób starszych wzbudziły „kaczuszki” , wiązanka góralska ora piosenka „Kocham Cię Polsko” . Zmęczeni tańcem zarówno mali jak i „duzi” regenerowali swoje siły spożywając przygotowane smakołyki. Żegnając się Seniorzy gorąco dziękowali za możliwość udziału w Biesiadzie i prosili o tego typu imprezy. Biesiada andrzejkowa okazała się imprezą bardzo udaną, pomimo zmęczenia „wyczynami” na parkiecie wszyscy w dobrych humorach opuszczali salę i wracali do domów.
ZADANIE 3 - „NAJPIĘKNIEJSZE ZABYTKI EUROPY”
było realizowane przez nauczycielki mgr Annę Kubiczek i mgr Katarzynę Stalską poprzez wspólne oglądanie projekcji filmów a następnie zajęcia plastyczne w których uczestnicy tworzyli prace na podstawie obejrzanych filmów. Zorganizowano 5 spotkań po 2 godziny w każdym przedszkolu, dla 15 dziadków i 15 wnuków chociaż mogli uczestniczyć wszyscy chętni (06, 13, 20 27 październik, 03 listopad).
Zajęcia polegały na wspólnie zorganizowanej pracy dziadków i wnucząt. Zaplanowane działanie przyczyniło się przede wszystkim do obejrzenia przez osoby starsze i dzieci miejsc w Europie których nie mieli okazji do tej pory zobaczyć, rozwinięcia umiejętności społecznych dzieci i osób starszych. Podsumowaniem działania był zorganizowany konkurs plastyczny .
„NAJPIĘKNIEJSZE MIEJSCE W EUROPIE”
konkurs plastyczny
Dziadkowie i dzieci przygotowały prace plastyczne ilustrujące obejrzane podczas realizacji projektu miejsca. W konkursie uczestniczyło 15 dziadków i 15 wnucząt. Uczestnicy konkursu mieli możliwość wykonania pracy plastycznej wybraną techniką i użycie różnorodnego materiału.
W każdym z przedszkoli przyznano po trzy pierwsze miejsca, 10 wyróżnień oraz 17 nagród pocieszenia. Nagrody wręczono podczas zabawy Andrzejkowej .
ZADANIE 4 - "MUZYCZNE PODRÓŻE PO EUROPIE"
Nadrzędnym celem zajęć, przygotowanych przez nauczycielki mgr Agnieszkę Kosińską – Żaba i mgr Jowitę Pindela było kształtowanie umiejętności aktywnego spędzania czasu wolnego oraz zapoznanie (poprzez muzykę i taniec) z wybranymi krajami Unii Europejskiej. Zajęcia obejmowały tematycznie takie kraje Europejskie jak: Niemcy, Czechy, Finlandia, Anglia, Włochy Zadanie to realizowane poprzez wspólne oglądanie projekcji filmów muzyczno - tanecznych a następnie zajęcia taneczno – muzyczne. Zorganizowano 5 spotkań po 2 godziny w każdym przedszkolu, dla 15 dziadków i 15 wnuków chociaż mogli uczestniczyć wszyscy chętni ( 10,18,25 listopad, 01, 09 grudzień). W trakcie każdego spotkania zaplanowano chwilę odpoczynku, z czym związany był poczęstunek składający się ze specyficznych produktów charakterystycznych dla każdego „odwiedzanego” kraju .
ZADANIE 5 - ZARZĄDZANIE PROJEKTEM
Projektem zarządzały dyrektorki z Przedszkola Samorządowego nr 4 mgr Teresa Sari oraz z Przedszkola Samorządowego nr 6 – mgr Alicja Szlachetka, realizując zadania związane z promocją, rekrutacją, monitoringiem, sprawozdawczością, zatrudnianiem nauczycieli odpowiedzialnych za prowadzenie zajęć oraz pełniących funkcje opiekunów wycieczek.
Projekt został zakończony zgodnie z terminem. Realizacja projektu przebiegała bez problemów.
Dzięki wsparciu EFS możliwe było zrealizowanie działań o tak szerokim charakterze.
Urząd Miasta i Gminy Myślenice był zaangażowany w realizację projektu poprzez pokrycie kosztów ogrzewania, energii i telefonów. Ponadto księgowy UMiG koordynował realizację całego przedsięwzięcia, prawidłowy i terminowy obieg dokumentacji i informacji, nadzorował sprawozdawczość merytoryczną i finansową oraz sprawował funkcje kontrolne nad pozostałymi osobami zatrudnionymi do realizacji projektu.