Pedagog

Przed nami okres zachorowań, Wasze dzieci rozpoczynając przebywanie w przedszkolu będą narażone na styczność z wieloma wirusami i bakteriami. To normalne, dzieci bawią się wspólnie, więc dzielą się również tym co niewidoczne i mimo dbania o czystość w naszym przedszkolu nie unikniemy wzajemnego zarażania się. Dlatego apelujemy do Was! Gdy Wasze dzieci są chore, czują się słabe, zostawcie je w domu. Chore dzieci nie dość, że źle się czują – zarażają innych.

          Często dzieci mówią o tym, że dostały od mamy syrop czy kropelki, albo że w nocy miały gorączkę czy wymiotowały. Pamiętajmy, jednak, że leki, które podajecie, po jakimś czasie przestana działać. Mamy świadomość, że trudno jest Wam czasem znaleźć opiekę dla malucha, ale pamiętajmy, że jedno dziecko ma „w miarę” dobrą odporność i z wirusem przekazanym przez Państwa malucha sobie poradzi, ale inne – ze słabą odpornością trafi do szpitala. Dlatego szanujmy się wzajemnie i dbajmy wszyscy o zdrowie naszych przedszkolaków.

Małgorzata Stożek




Żegnamy adaptację!  Witamy przeziębienia!!

JAK NAUCZYĆ DZIECKO WYDMUCHIWAĆ NOS?

Po prostu dmuchać, ale zamiast buzią, robić to noskiem. Mamy coraz więcej liści na dworze, wykorzystajmy ten darmowy dar jesieni do zabawy z dzieckiem – stwórzmy grę, określmy tor, start, metę i zaczynamy! – „Dmuchanie nosem liścia do mety”, jeśli nie liść, to może listek papieru toaletowego, kilka minut dziennie takiej zabawy i dziecko będzie mogło w końcu odetchnąć z ulgą i oddychać pełną piersią.

Przeziębienia to normalna sprawa, szczególnie kiedy, zbliża się jesień – wtedy wielu z nas pociąga nosem, wielu z nas może odczuwać suchość w gardle, ogólne zmęczenie czy zdarza się również gorączka.

O ile pociąganie nosem to normalna spraw w przedszkolu, tak coraz częściej widzimy również duszenie się od kaszlu czy przeogromny katar. Wierzymy, że kontrolujecie choroby Waszych dzieci, że dbacie o nie, ale niedoleczenie przeziębień, może mieć katastrofalne skutki dla dziecka. Prócz tego, że dziecko odczuwa większe zmęczenie, jest bardziej marudne to: nieleczony, niedoleczony kaszel może spowodować, że wydzielina, która zalega nie będzie do końca odkrztuszona, co za tym idzie, nasze dziecko może zachorować na zapalenie oskrzeli, a czasem nawet płuc. Nieleczony katar –może skutkować spadkiem odporności, czy tak samo jak kaszel, również – zapaleniem płuc. Niedoleczone, nieleczone choroby mogą również osłabić serce. Często mówicie – o alergiach – ale przy stosowaniu sterydów czy leków przeciwhistaminowych objawy powinny być mniejsze, albo powinny zniknąć, lecz skoro one nadal są widoczne – leki najwyraźniej nie pomagają. Nie poruszalibyśmy tego tematu, bo jest grząski i dla wielu z Was drażliwy, ale niesamowicie smutno patrzy się cały dzień na chore dziecko, które nie potrafi poradzić sobie z wydmuchaniem nosa, a nawilżenie gardła wodą czy herbata nie pomaga w kaszlu, nawet przytulanie z nauczycielem nie pomaga w zmęczeniu chorobą.

 




Wiemy, że Wasze maluchy wiele już potrafią, ale przedstawiamy Wam kilka spraw, które powinny potrafić Wasze dzieci, gdy przekraczają próg każdego przedszkola.

CO POWINNO UMIEĆ DZIECKO , KTÓRE IDZIE DO PRZEDSZKOLA?

  • samodzielnie umyć ręce;
  • korzystać z toalety;
  • wytrzeć nosek;
  • zdjąć i ubrać podstawowe ubrania;
  • rozpoznawać swoje rzeczy;
  • jeść łyżką i widelcem;
  • gryźć(pokarm);
  • wiedzieć jak ma na imię i jak się nazywa
  • Dzieci w domu uczą się najwięcej i to z domu wynoszą większość nawyków (Waszą rolą jest to, by były dobre nawyki), pamiętajmy, by przypominać dzieciom, że po skorzystaniu z toalety używamy spłuczki, a później pamiętamy o myciu rąk. Bardzo ważna jest umiejętność „wydmuchania” noska, nie jest sztuką rozetrzeć zawartość nosa po policzkach – sztuką jest się tego pozbyć! Zachęcajmy dzieci do samodzielności, nie zabierajmy im przyjemności z bycia dużymi poważnym przedszkolakiem – pozwólmy im się samodzielnie ubierać i rozbierać , dzięki temu będą również lepiej pamiętały w czym przyszły do przedszkola.

         Jedzenie….  Z każdym rokiem obserwujemy, że dzieci coraz gorzej radzą sobie podczas posiłków, domyślamy się, że to sprawa złożona – więc ruszamy do Was z propozycją: odstawiamy już karmienie przez mamę, tatę czy babcię, czas chwycić samodzielnie widelec, podczas posiłków wyłączamy telewizor, telefon, on naprawdę nie jest nam do niczego potrzebny, a już na pewno nie podczas jedzenia.




AKCJA ADAPTACJA

Drodzy Rodzice!

  Przed Wami szalenie trudny czas! Czas adaptacji Waszego malucha- choć tak naprawdę to będzie też Wasza adaptacja. Dlatego chcielibyśmy ułatwić wszystkim ten niezwykle ważny okres. Wiemy bardzo dobrze, że jest Wam ciężko. Trudno wypuścić maleństwo samo do przedszkola, a jeszcze trudniej jest, gdy słyszymy jego płacz. Uspakajamy, to sytuacja przejściowa. Jeśli Wy wytrzymacie te kilka, kilkanaście dni, Wasz maluch również da radę. Życzymy powodzenia i zachęcamy do zapoznania się z treścią wszystkich informacji, które tutaj na Państwa czekają.  

                                                                                                             Małgorzata Stożek




Wszystko zaczęło się od autora Petera H. Reynoldsa, który napisał książkę „The Dot” – „Kropka”. Poświęcił ją swojemu nauczycielowi matematyki z siódmej klasy, panu Matsonowi, ponieważ bardzo wiele mu zawdzięczał. Książka „Kropka” przedstawia historię małej nieśmiałej dziewczynki o imieniu Vashti, która nie wierzy w swoje możliwości. Kiedy Vashti na lekcji plastyki nie ma pomysłu na rysunek, nauczycielka cierpliwie czeka i mówi: „Postaw tu kropkę, i zobaczymy, co się stanie…” Ciąg dalszy poznacie już wkrótce. Zdradzimy tylko, że Peter H. Reynolds stworzył bardzo budującą opowieść o kropce, która zmieniła świat małej Vashti, o Vashti, która dzięki kropce uwierzyła w siebie, a także pomogła uwierzyć w siebie innym. A kropka jest od tej pory symbolem talentu, pasji, rozwiniętych skrzydeł… Kropka z książeczki o Vashti stała się też pretekstem do zorganizowania wielkiej światowej akcji – Międzynarodowego Dnia Kropki. Jest on obchodzony 15 września od 2008 roku. Uczniowie, nauczyciele, bibliotekarze, pracownicy instytucji kultury na całym świecie organizują tego dnia wiele działań, które pomagają dzieciom uwierzyć w siebie, odkrywać swoje talenty, mocne strony i odważnie je prezentować.

 

ŚWIETUJEMY RAZEM DZIEN KREATYWNOŚCI I POZNAJEMY HISTORIĘ VASHTI-BOHATERKI KSIĄŻKI PETERA H.REYNOLDSA „THE DOT”, CZYLI „KROPKA”, KTÓRA DZIĘKI MAŁEJ KROPCE I WSPANIAŁEJ NAUCZYCIELCE PLASTYKI UWIERZYŁA W SIEBIE.

DLATEGO 16 WRZEŚNIA W NASZYM PRZEDSZKOLU BĘDĄ KRÓLOWAŁY KROPKI I KROPECZKI! ; )

W tym dniu ubieramy się w rzeczy, które mają kropki, grochy: duże, małe, kolorowe, czy jednobarwne…lub ozdabiamy je samiJ -najważniejsza jest kreatywność.

Zapraszamy wszystkie dzieci z nauczycielami i pracownikami przedszkola do wspólnej zabawy.